Napad i kradzież pieniędzy
Wybieram się do Indii. Podobno zdarzają się tam często kradzieże i napady. Co powinienem zrobić, gdyby coś takiego mi się przytrafiło?
Gdy dojdzie do kradzieży lub napadu, trzeba przede wszystkim powiadomić lokalną policję, a potem skontaktować się z najbliższą polską placówką dyplomatyczną lub konsularną. To istotne zwłaszcza wówczas, gdy stracimy pieniądze i karty kredytowe. Konsul może ułatwić kontakt z krewnymi lub znajomymi w Polsce, którzy prześlą pieniądze za pośrednictwem banku lub firmy świadczącej tego rodzaju usługi.
W uzasadnionych sytuacjach, jeżeli nie ma innych możliwości przekazania pieniędzy, konsul może wypłacić poszkodowanemu polskiemu obywatelowi kwotę, jaka zostanie wpłacona przez krewnych lub znajomych na konto Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Warszawie. W szczególnie uzasadnionych wypadkach może też udzielić pomocy finansowej niezbędnej na powrót do Polski najtańszym środkiem transportu, jeśli turysta zobowiąże się do zwrotu pożyczki po powrocie. Przekazywanie środków pieniężnych przez polskie przedstawicielstwa dyplomatyczno-konsularne ograniczone jest do sytuacji absolutnie wyjątkowych. To dlatego, że do zdecydowanej większości państw można przesłać pieniądze z Polski drogą bankową. Co więcej, w kraju działają firmy świadczące płatne usługi transferu pieniędzy za granicę, które niemalże natychmiast po potwierdzeniu operacji wypłacają turyście za granicą równowartość kwoty wpłaconej w Polsce.
Gdy z plecaka znika paszport
Wybieram się w podróż do Ameryki Południowej. Słyszałem, że są miejsca, w których jest niebezpiecznie i często dochodzi do kradzieży, również dokumentów. Co należy zrobić, gdy złodziej zabierze paszport?
W takim wypadku należy skontaktować się z najbliższą polską placówką dyplomatyczną lub konsularną. W razie utraty paszportu lub innych dokumentów podróży konsul może, po uprzednim potwierdzeniu tożsamości, wydać paszport tymczasowy na powrót do kraju.