O zadaniach i kompetencjach wewnętrznych prawników dyskutowali wczoraj uczestnicy konferencji zorganizowanej przez firmę Blue Business Media we współpracy z działem szkoleń „Rzeczpospolitej”. Kilkudziesięciu profesjonalistów miało okazję do wymiany doświadczeń.
[srodtytul]Przewodnik w dżungli przepisów[/srodtytul]
– Prawnik nie jest już w firmie tylko doradcą prawnym. Stał się doradcą i partnerem biznesowym – podkreślała Maria Wołowska, dyrektor Departamentu Prawnego PTK Centertel. Takie stwierdzenie przewijało się zresztą w wystąpieniach innych prelegentów.
Rola prawnika firmowego zmieniła się pod wpływem wzorców amerykańskich. Ale także dlatego, że dziś przedsiębiorstwa działają w bardziej skomplikowanym otoczeniu niż kiedyś. Mnóstwo kwestii uregulowanych jest przepisami różnej rangi i zasięgu. Bez umiejętności poruszania się w ich gąszczu biznes nie będzie efektywny, a może być także zagrożony. Dlatego coraz częściej prawnik wchodzi do zarządu firmy.
– Gdy widzi jakieś zagrożenie dla niej wynikające z biznesowych pomysłów innych menedżerów, może powiedzieć: nie – mówił Maciej Ozdowski, dyrektor działu prawnego w Colgate Palmolive.