Biznes prawny potrzebuje doradztwa

Szefowie kancelarii częściej i śmielej sięgają po wsparcie w zarządzaniu

Aktualizacja: 29.09.2010 04:45 Publikacja: 29.09.2010 01:47

Biznes prawny potrzebuje doradztwa

Foto: www.sxc.hu

Na coraz ciaśniejszym rynku usług prawniczych osłabionym skutkami gospodarczego spowolnienia zaostrzyła się rywalizacja o klientów. Kancelarie musiały spuścić z cen, szukają także innych sposobów zdobycia przewagi nad konkurentami. Właściciele orientują się, że ich wiedza prawnicza i menedżerska, doświadczenie i kontakty mogą się okazać za małe. Odwołują się więc do pomocy doradców biznesowych. Nie tylko w dziedzinie marketingu, ale także strategii działania, zarządzania.

– Kilkakrotnie korzystaliśmy z konsultacji strategicznych – mówi Marcin Gmaj, partner zarządzający kancelarii Baker & McKenzie. Chodziło m.in. o poprawę wewnętrznego funkcjonowania kancelarii oraz pomoc w opracowaniu strategii rozwoju biznesu. Doradcy wskazali np. raczej na potrzebę zwiększenia efektywności i rentowności kancelarii niż marketingowego budowania marki i wizerunku.

[srodtytul]Początki rynku[/srodtytul]

Na świecie firmy konsultingowe wyspecjalizowane kompleksowo w doradzaniu kancelariom prawniczym działają już od lat. W Polsce tacy specjaliści są od niedawna, ale znaleźli klientów i wierzą, że mają przed sobą obiecującą przyszłość.

– Pojawili się konsultanci biznesowi, którzy próbują się specjalizować w rynku usług prawniczych. To często osoby jeszcze niedawno będące wysoko w hierarchii mniejszych i większych firm doradczych – ocenia Krzysztof Zakrzewski, szef kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

[srodtytul]Menedżerskie wsparcie[/srodtytul]

Z ich usług korzystają najczęściej małe i średnie firmy prawnicze, których wspólnicy są bardziej prawnikami niż menedżerami. Tak zrobiła np. warszawska kancelaria Matuszyk. – Chodziło nam o wprowadzenie nowoczesnych metod świadczenia usług prawnych oraz pozyskiwania i dalszej, profesjonalnej obsługi klientów – wyjaśnia radca prawny Krzysztof J. Matuszyk. Podaje, że [b]współpraca z doradcą dotyczyła m.in. zarządzania kancelarią, doboru produktów dla klientów, a także narzędzi marketingowych.[/b] Jego zdaniem z tego rodzaju wsparcia będzie korzystało coraz więcej prawników, zwłaszcza młodych, rozpoczynających działalność.

Czego klienci oczekują od konsultantów? – Najczęściej usług ściśle związanych z rozwojem biznesu: identyfikacji potencjalnych klientów i efektywnej pomocy w ich zdobywaniu. Także wiedzy rynkowej, aby dostosować swój biznes do realiów i być konkurencyjnym – informuje Ewelina Skocz ze spółki konsultingowej BC Systems.

Katarzyna Królak z poznańskiej firmy doradczej dla branży prawnej Pure Concept zauważa, że kancelarie zaczynają szukać wiedzy z zarządzania i marketingu oraz konkretnych rozwiązań w sytuacji, gdy odpływają od nich klienci i nie mogą zdobyć nowych. – Oczekują wskazania im sposobów zwiększenia sprzedaży usług – tłumaczy.

– Opracowanie strategii biznesowej i marketingowej, modelu obsługi klienta, systemów oceny jakości świadczonych usług – takie projekty doradcze dla prawników wymienia Marcin Wystrychowski z firmy Big Four Group. – Młodsi prawnicy, zakładając własne firmy, zaczynają działalność w sposób przemyślany i profesjonalny. Nie mając przygotowania menedżerskiego, sięgają chętniej po doradców, którzy będą wspierali ich w rozwoju biznesu – twierdzi.

Z doświadczenia Przemysława Kołodzieja z poznańskiej firmy Eroica Consulting wynika, że kancelarie zwracają się do doradców, kiedy zaczyna się dziać coś niedobrego, np. odchodzą kluczowi klienci, spada wydajność pracy. Tymczasem jego zdaniem warto zadbać o profesjonalne wsparcie w zarządzaniu kancelarią już zawczasu, kiedy widać, że doświadczenie i instynkt wspólników zarządzających nie wystarczą, by dalej mogła się rozwijać.

[ramka][b]Konsultanci przemysłu prawniczego[/b]

Na rynku usług konsultingowych dla kancelarii prawniczych w krajach anglosaskich działa wiele firm dysponujących bogatym kapitałem wiedzy eksperckiej. Najbardziej znane to:

- Hildebrandt Baker Robbins (założona w 1975 r.) z 12 biurami w USA i Wlk. Brytanii,

- Altman Weil (istniejąca od 1970 r.) działająca w obu Amerykach i Europie,

- Jomati Consultants (zrzeszona z Altman Weil) z siedzibą w Londynie, która ostatnio doradzała m.in. przy globalnej fuzji kancelarii Lovells i Hogan & Hartson.[/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora:[mail=i.walencik@rp.pl]i.walencik@rp.pl[/mail][/i]

Na coraz ciaśniejszym rynku usług prawniczych osłabionym skutkami gospodarczego spowolnienia zaostrzyła się rywalizacja o klientów. Kancelarie musiały spuścić z cen, szukają także innych sposobów zdobycia przewagi nad konkurentami. Właściciele orientują się, że ich wiedza prawnicza i menedżerska, doświadczenie i kontakty mogą się okazać za małe. Odwołują się więc do pomocy doradców biznesowych. Nie tylko w dziedzinie marketingu, ale także strategii działania, zarządzania.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo