Reklama
Rozwiń

Firmy wspierają kariery kobiet

W ankiecie GPW 42 proc. spółek przyznało, że nic nie robi, by zwiększyć udział kobiet w zarządzie. Ale przybywa firm, które chcą wesprzeć kariery pracownic

Publikacja: 21.09.2011 03:04

Kobiety w czołowych firmach mogą liczyć na wsparcie rozwoju kariery

Kobiety w czołowych firmach mogą liczyć na wsparcie rozwoju kariery

Foto: PhotoXpress

Jeśli firma ma skutecznie wspierać różnorodność swych kadr menedżerskich, to najważniejsze jest zaangażowanie zarządu – podkreślała Grażyna Utrata, członek zarządu w Banku BPH, podczas jednego z biznesowych paneli Kongresu Kobiet.

Z badań Giełdy Papierów Wartościowych wynika jednak, że o to zaangażowanie nie jest łatwo – 42 proc. ankietowanych firm przyznało, że nie podejmują żadnych działań, by zwiększyć udział kobiet w swych władzach. Według ankiety w zarządach giełdowych spółek kobiety stanowią tylko 12 proc., a wśród prezesów zaledwie 6 proc.

Olga Grygier-Siddons, prezes firmy doradczej PwC w Polsce, ocenia, że od czasu kryzysu finansowego kwestia różnorodności w zarządach straciła na znaczeniu dla wielu szefów firm, którzy koncentrują się na bieżących problemach. Zdaniem Beaty Jarosz, członkini zarządu GPW, lepiej sytuacja wygląda w spółkach kierowanych przez kobiety.

– Różnorodność sprawia, że firma buduje dodatkową wartość intelektualną. Przy czym nie chodzi tylko o różnorodność płci, ale także wieku, wykształcenia, doświadczeń oraz kultur – podkreślała Irena Eris współzałożycielka Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris

Firma doradcza McKinsey & Company wymienia 13 praktyk, które wspierają różnorodność w firmach, a wraz nią i kariery kobiet. Kluczowe jest zaangażowanie zarządu, ale powinno się ono przejawiać w konkretnych działaniach.

Reklama
Reklama

Grażyna Utrata mówiła, że zarząd BPH podczas kwartalnych spotkań z menedżerami obok kwestii związanych z biznesem przedstawia też dane dotyczące udziału kobiet na kierowniczych stanowiskach w banku i nowe propozycje wsparcia kobiecych karier. Wśród najnowszych jest wdrożenie telepracy i pilotażowy projekt coachingu dla kobiet, które mają szanse awansować w ciągu kilku lat na najwyższe stanowiska, stając się wzorem kariery dla młodszych koleżanek.

– Mamy telepracę, program coachingu dla utalentowanych kobiet i staramy się im ułatwić powrót do pracy po urlopie macierzyńskim – podkreślała Jolanta Kalecińska, partner w kancelarii White & Case, która sama włącza się w programy dla młodych prawniczek, by wesprzeć ich wiedzą jak budować karierę.

 

Jak kanarki w kopalni, czyli dlaczego powinny rozwijać kobiece talenty menedżerskie i wspierać pracownice - rozmowa z Sandrine Devillard, dyrektorem w paryskim biurze McKinsey & Company.

Jeśli firma ma skutecznie wspierać różnorodność swych kadr menedżerskich, to najważniejsze jest zaangażowanie zarządu – podkreślała Grażyna Utrata, członek zarządu w Banku BPH, podczas jednego z biznesowych paneli Kongresu Kobiet.

Z badań Giełdy Papierów Wartościowych wynika jednak, że o to zaangażowanie nie jest łatwo – 42 proc. ankietowanych firm przyznało, że nie podejmują żadnych działań, by zwiększyć udział kobiet w swych władzach. Według ankiety w zarządach giełdowych spółek kobiety stanowią tylko 12 proc., a wśród prezesów zaledwie 6 proc.

Reklama
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama