Jeśli Polak ma wymienić tylko jeden czynnik decydujący o zmianie pracy, to najczęściej wskazuje na wyższe zarobki. Potwierdza to także badanie firmy GfK Polonia przeprowadzone dla PZU – prawie co piąty z 518 uczestniczących w nim specjalistów przyznał, że decydujące są wyższe zarobki. To był najczęściej wskazywany argument niezależnie od zawodu (choć specjaliści od marketingu wymieniali go najrzadziej). Nieco mniej ważna, choć też istotna okazała się stabilność zatrudnienia.
Jednak gdy badani mogli wskazać na pięć czynników istotnych dla decyzji o zmianie pracodawcy, to większe wynagrodzenie spadło na drugie miejsce. Najważniejsza okazała się atmosfera i kultura pracy, choć w pierwszej wersji pytania znalazła się dopiero na czwartym miejscu. Tymczasem prawie połowa specjalistów uważa ją za istotny argument przy zmianie pracy.
Aleksandra Kujawa, menedżer w firmie rekrutacyjnej Antal International, ocenia, że argument zwiększenia zarobków najskuteczniej działa na niższych stanowiskach, a do zmiany pracodawcy przekonuje kandydatów ok. 15–20- proc. wzrost całkowitego wynagrodzenia. Im niższe stanowisko, tym łatwiej też zachęcić do takiej zmiany przy niewielkiej motywacji finansowej. Natomiast na wyższych stanowiskach oczekiwania rosną – również pod względem pozapłacowych korzyści.
– Jest to całkiem zrozumiałe, ponieważ młodzi ludzie na początku swojej drogi zawodowej dają się łatwo skusić wyższym zarobkom, aby szybciej osiągnąć pożądany standard życia. Przeciwieństwem są osoby na wyższych stanowiskach lub z długim stażem pracy, dla których ważniejsza jest atmosfera w firmie, relacje personalne czy stabilizacja i zagwarantowana umowa o pracę. Tych osób nie skusi niewielka podwyżka –podkreśla menedżer w Antal International.
Widać to również w badaniu GfK Polonia, w którym to młodsi specjaliści (25–35 lat)najczęściej wskazywali na wzrost wynagrodzenia jako motywator do zmiany pracy. Jednak tyle samo – bo co drugi z nich – zwracało też uwagę na atmosferę i kulturę pracy. Dużą wagę tego czynnika widać zresztą w rankingach pracodawców, gdzie jest on jednym z istotnych kryteriów wyboru najbardziej pożądanych firm.