Komunikacja jako klucz do sukcesu firmy była tematem konferencji z cyklu Biznes Trendy zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą" i firmę Soneta, producenta oprogramowania dla biznesu enova365. Gościem specjalnym spotkania, które odbyło się w Łodzi, była Katarzyna Twarowska, prezes ProFilab i WallArtNow, trener biznesu.
– Dobry menedżer potrafi przekonać do swoich pomysłów, zmobilizować do działania, ale najpierw musi nauczyć się zarządzać sobą. Nie da się zarządzać zespołem, nie umiejąc zarządzać sobą – mówiła Katarzyna Twarowska.
Według Twarowskiej nieumiejętna komunikacja rodzi określone konsekwencje, czyli brak zaufania, strach przed konfliktem, brak zaangażowania, unikanie odpowiedzialności i dbałości o wyniki firmy. Dobra komunikacja zaczyna się od zbudowania zaufania w zespole, co oznacza, że zarządzający i pracownicy nie boją się przyznać do błędów i przepraszać za nie, stosują zasadę domniemania racji drugiej strony, czyli nie zakładają, że inni się mylą.
Kolejny krok to zdrowy konflikt, czyli krytyka pomysłów kolegów, która budzi dyskusję i prowadzi do lepszych pomysłów. Zespół, który sobie ufa i umie przyjąć krytykę, zaczyna się angażować, przedkładać interes firmy nad własny, wyciąga wnioski z błędów, co prowadzi do wypracowania odpowiedzialności. Za siebie, kolegów oraz firmę.
– Zarządzanie przez pryzmat tabelek w Excelu albo od kryzysu do kryzysu prowadzi donikąd – podsumowała Katarzyna Twarowska. – Wszystko zaczyna się od komunikacji, bez niej nie ma mowy o sukcesie.