Wotum zaufania dla organu wykonawczego gminy jest instytucją stosunkowo nową, wprowadzoną do ustawy o samorządzie gminnym w 2018 r., a dotychczasowe orzeczenia sądów administracyjnych w tego rodzaju sprawach są rozbieżne.
Ustawa zobowiązuje wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do corocznego przedstawiania organowi stanowiącemu raportu podsumowującego działalność w poprzednim roku. Po debacie nad raportem radni podejmują uchwałę w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wójtowi absolutorium. Ponieważ nie zostały wprowadzone żadne kryteria ocenne, którymi miałyby się kierować organy stanowiące gminy, z obrad sporządzono jedynie protokół i nagrano na płycie obraz i dźwięk.
– Dołączono też pismo bez daty, podpisane przez przewodniczącego rady gminy jako uzasadnienie uchwały w sprawie nieudzielenia burmistrzowi miasta wotum zaufania za poprzedni rok – poinformowała sędzia sprawozdawca Patrycja Joanna Suwaj.
Czytaj więcej
Uchwała rady lub sejmiku w sprawie niewyrażenia wotum zaufania dla organu wykonawczego j.s.t. ma charakter intencyjny i nie może być zaskarżona do sądu administracyjnego. To teza wynikająca z nowego postanowienia NSA.
– Z pisma wynikało, że w głosowaniu nad raportem o stanie gminy miejskiej uchwała o udzieleniu burmistrzowi wotum zaufania nie uzyskała wymaganej liczby głosów.