Czy radni powinni płacić PIT od szkoleń sfinansowanych przez gminę

Wbrew woli Ministerstwa Finansów administracja skarbowa uważa, że radni powinni płacić podatek od sfinansowanych przez gminę szkoleń.

Publikacja: 19.11.2012 08:31

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uznał, że sfinansowane przez gminę świadczenia nie są dla rad

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uznał, że sfinansowane przez gminę świadczenia nie są dla radnych świadczeniami nieodpłatnymi.

Foto: www.sxc.hu

Radni decydują o finansach gminy, uchwalają budżet, rozstrzygają o inwestycjach. Aby decyzje te były rozsądne, trzeba mieć wiedzę, dlatego gminy chętnie finansują im rozmaite kursy i szkolenia.

– Urzędy skarbowe postanowiły radnych skutecznie zniechęcić do udziału w nich – mówi Marek Wójcik, dyrektor Biura Związku Powiatów Polskich. – W prosty sposób: żądając zapłaty podatku od bezpłatnych, bo sfinansowanych przez samorząd, szkoleń – wyjaśnia.

O tym, że taka praktyka jest prawidłowa, przekonuje dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. W interpretacji z sierpnia 2012 r. stwierdził, że gmina musi odprowadzać zaliczki na podatek PIT. A to dlatego, że finansowanie kosztów szkoleń radnych stanowi nieodpłatne świadczenia, które należy zakwalifikować zgodnie z art. 13 pkt 5 ustawy o PIT jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, niepodlegający zwolnieniu (nr IPPB4/415-447/12-4/JK3).

W tej samej interpretacji dyrektor IS stwierdził, że koszty sfinansowanych przez gminę szkoleń dla sołtysów są i dla tych ostatnich przychodem opodatkowanym PIT.

– W świetle ustawy o PIT zwolnieniu podlegają diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych radnych – tłumaczy Renata Kabas-Komorniczak z kancelarii Rödl & Partner. – I to w ograniczonej wysokości: do 2280 zł miesięcznie – dodaje.

A skoro tak, to obawa, że radni będą płacić ten podatek od innych świadczeń finansowanych im przez gminę, jest uzasadniona. Zwłaszcza że fiskus skłania się do takiego rozumienia przepisów. Dobrym przykładem jest interpretacja IS w Poznaniu, że takie świadczenia jak prasa, kalendarze, wizytówki, służbowe telefony komórkowe czy Internet to dla radnych przychód podlegający opodatkowaniu (nr ILPB1/415W-69/11-4/AP).

Tym razem fiskalne zapędy pohamował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, który uznał, że sfinansowane przez gminę świadczenia nie są dla radnych świadczeniami nieodpłatnymi, które należałoby zakwalifikować do przychodów z art. 13 pkt 5 ustawy o PIT (sygn. I SA/Łd 1268/11). Konsekwencją tego orzeczenia była zmiana stanowiska i nowa interpretacja IS w Poznaniu. Uznaje ona, że korzystanie na koszt jednostki samorządu terytorialnego z prasy, kalendarzy, wizytówek, Internetu i telefonów komórkowych jako narzędzi niezbędnych w realizowaniu codziennych obowiązków w radzie gminy bez względu na pełnioną funkcję jest czymś oczywistym i pożądanym. Są to bowiem narzędzia umożliwiające pozyskiwanie wiedzy na temat potrzeb społeczności lokalnej i sposobów ich zaspokojenia, a także należytą organizację pracy, m.in. poprzez zapewnienie szybkiej i bezpiecznej komunikacji (nr ILPB1/415-226/11/12-S/AG).

Stanowisko to podziela Ministerstwo Finansów. – Uczestnictwo radnego w szkoleniu dotyczącym funkcjonowania rady gminy, korzystanie ze służbowego telefonu czy Internetu należy zaliczyć do narzędzi niezbędnych w realizowaniu codziennych obowiązków – wyjaśnia Wiesława Dróżdż, rzecznik prasowy MF. Dlatego w ocenie MF wydatki samorządów w tym zakresie nie generują po stronie radnych przychodu w rozumieniu ustawy o PIT.

STANOWISKO MINISTERSTWA FINANSÓW

Uczestnictwo radnego w szkoleniu dotyczącym funkcjonowania rady gminy, korzystanie ze służbowego telefonu czy Internetu należy zaliczyć do narzędzi niezbędnych w realizowaniu codziennych obowiązków radnego. Dla prawidłowego funkcjonowania tego organu, członkom tej rady powinny być stworzone odpowiednie warunki, pozwalające na efektywne sprawowanie ich funkcji. Wydatki samorządów w tym zakresie nie generują po stronie radnych przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie pragnę podkreślić, że MF podziela pogląd Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, który w wyroku z dnia 17 stycznia 2012 r., sygn. akt I SA/Łd 1268/11 stwierdził, że „korzystanie na koszt jednostki samorządu terytorialnego z prasy, kalendarzy, wizytówek, Internetu i telefonów komórkowych jako narzędzi niezbędnych w realizowaniu codziennych obowiązków radnego w radzie gminy bez względu na pełnioną funkcję jest czymś oczywistym i pożądanym. Są to narzędzia umożliwiające pozyskiwanie wiedzy na temat potrzeb społeczności i możliwych sposobów ich rozwiązywania, należytą organizację pracy, w szczególności poprzez zapewnienie szybkiej i bezpośredniej komunikacji. Dzisiaj nie są to narzędzia wyjątkowe a wręcz przeciwnie powszechne i zwyczajne, wykorzystywane przez każdego współczesnego obywatela państw rozwiniętych. Bez wątpienia radny wykorzystuje owe narzędzia w swojej działalności na rzecz wspólnoty, którą reprezentuje i stanowi to rzecz oczywistą i praktyczną.

Co najważniejsze, zdaniem Sądu, z przytoczonych powodów koszty poniesione na korzystanie ze spornej prasy, kalendarzy, wizytówek, telefonów komórkowych i Internetu nie stanowią nieodpłatnych świadczeń, które należy zakwalifikować do przychodów określonych stosownie do art. 13 pkt 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ."

Podobny pogląd wyraził Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z dnia 21 września 2011 r., sygn. akt II FSK 535/11 dotyczącym świadczeń otrzymywanych od gminy przez radnych (w tym kosztów szkoleń radnych, sfinansowania im dostępu do Internetu, kosztów używania telefonów służbowych, zakupu gazet, wizytówek itp.) stwierdził, że „poza powyższymi wywodami Naczelny Sąd Administracyjny zwraca uwagę, że ocena czy świadczenie jednostki samorządu terytorialnego na rzecz radnego należy zakwalifikować jako podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychód wymaga oceny konkretnego stanu faktycznego w odniesieniu do konkretnego wydatku. Istotna jest tu okoliczność czy poniesione przez taką jednostkę wydatki są wydatkami związanymi z funkcjonowaniem jej organów. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240 ze zm.) przewiduje w art. 226 ust.1 pkt 1 i ust. 2 pkt 2 prognozowanie obok dochodów bieżących także wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym właśnie wydatki związane z funkcjonowaniem jej organów. Wydatki związane z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego są kosztem tej jednostki finansowanym z jej budżetu.

Uprawnione byłoby zatem w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie rozpoznającym sprawę stwierdzenie, że wydatki związane z funkcjonowaniem organu gminy jakim jest rada gminy (art.11 ust.1 pkt.1 ustawy o samorządzie gminnym), w skład której wchodzą radni (art.17 tej ustawy), nie mogą stanowić nieodpłatnego świadczenia dla podmiotów wchodzących w skład tego organu."

Wiesława Dróżdż, Rzecznik Prasowy Ministra Finansów

Radni decydują o finansach gminy, uchwalają budżet, rozstrzygają o inwestycjach. Aby decyzje te były rozsądne, trzeba mieć wiedzę, dlatego gminy chętnie finansują im rozmaite kursy i szkolenia.

– Urzędy skarbowe postanowiły radnych skutecznie zniechęcić do udziału w nich – mówi Marek Wójcik, dyrektor Biura Związku Powiatów Polskich. – W prosty sposób: żądając zapłaty podatku od bezpłatnych, bo sfinansowanych przez samorząd, szkoleń – wyjaśnia.

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara