Po przyznaniu i obliczeniu starej emerytury może się okazać, że zestawienie poszczególnych składników wynagrodzenia zawarte w zaświadczeniu pracodawcy nie jest kompletne. Najczęściej dzieje się tak dlatego, że pracodawca błędnie nie uwzględnił w tym dokumencie jakiegoś składnika wynagrodzenia. Poza tym już po jego wystawieniu mógł wypłacić pracownikowi nagrodę czy premię za okres objęty tym dokumentem. A warto przypomnieć, że ustalając podstawę wymiaru emerytury, ZUS dolicza poszczególne składniki wynagrodzenia do tego okresu, za które zostały wypłacone.
Tym samym nie ma przeszkód, aby uwzględnić je w tej podstawie także wtedy, gdy ich wypłata nastąpiła w późniejszym okresie.
Niezależnie od tego, z jakiego powodu (pomyłki lub późniejszej wypłaty) pracodawca nie uwzględnił jakiegoś składnika wynagrodzenia w wystawianym zaświadczeniu, emeryt może ubiegać się o ponowne ustalenie podstawy wymiaru i wysokości emerytury z pełnymi zarobkami. W tym celu powinien zgłosić odpowiedni wniosek do ZUS, przedkładając jednocześnie nowe zaświadczenie ZUS Rp-7 wystawione przez pracodawcę. Emerytura jest wtedy ustalana ponownie z uwzględnieniem tej samej kwoty bazowej, która została przyjęta do poprzedniego obliczenia świadczenia.
Przykład
Ubezpieczona urodzona w grudniu 1948 r. przeszła na emeryturę na początku stycznia 2012 r. ZUS ustalił jej podstawę wymiaru tego świadczenia z uwzględnieniem zarobków z lat 2002 – 2011. Pod koniec stycznia 2012 r. były pracodawca emerytki wypłacił jej nagrodę przysługującą za 2011 r. Może więc ona zgłosić do ZUS wniosek o ponowne ustalenie wysokości emerytury. Do wniosku powinna dołączyć nowe zaświadczenie na formularzu ZUS Rp-7, uwzględniające zaległą nagrodę. ZUS dokona przeliczenia od miesiąca zgłoszenia wniosku, stosując taką samą kwotę bazową jak przy poprzednim obliczeniu świadczenia, tj. 2822,66 zł.