Specjalny zasiłek opiekuńczy także dla osoby, która mogła pracować

Specjalny zasiłek opiekuńczy należy się nie tylko osobie, która musiała zrezygnować z zatrudnienia, by opiekować się niepełnosprawnym członkiem rodziny, ale także takiej, która takiego zatrudnienia nie podjęła, gdy było to możliwe

Publikacja: 27.11.2013 11:00

Specjalny zasiłek opiekuńczy także dla osoby, która mogła pracować

Foto: www.sxc.hu

W wyroku z 15 października 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi sprzeciwił się wąskiemu, formalistycznemu interpretowaniu przepisów o przyznawaniu świadczeń pielęgnacyjnych (sygn. akt II SA/Łd 815/13). W jego opinii  zdaniem zmuszanie opiekunów niepełnosprawnych do podejmowania fikcyjnego zatrudnienia po to tylko, żeby spełnić restrykcyjnie pojmowane przesłanki do nabycia prawa do świadczenia prowadzi do erozji prawa.

Bez etatu od 20 lat

Takie formalistyczne podejście zaprezentowały organy w sprawie pani M., która od 1993 r. nie pracuje zawodowo, bo na zmianę opiekowała się mężem - inwalidą I grupy i niepełnosprawną siostrą, na która pobierała świadczenie pielęgnacyjne. Pani M. nie ma prawa do zasiłku dla bezrobotnych - po śmierci siostry w kwietniu 2013 r. nie podjęła zatrudnienia i nie zgłosiła gotowości zatrudnienia w urzędzie pracy, gdyż już stale musiała opiekować się mężem. Wystąpiła więc  o przyznanie specjalnego zasiłku opiekuńczego z tytułu sprawowania opieki nad mężem.

Burmistrz stwierdził, że pani M.  była bierna zawodowo i dlatego odmówił jej prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego, który od stycznia 2013 r.  może być przyznawany osobom rezygnującym z pracy, by opiekować się chorym członkiem rodziny.  Samorządowe Kolegium Odwoławcze podtrzymało tę decyzję wskazując, że art. 16a ustawy o świadczeniach rodzinnych wskazuje, że specjalny zasiłek opiekuńczy może być przyznany  wyłącznie osobie rezygnującej z dotychczasowej aktywności zawodowej, czyli np. rozwiązującej stosunek pracy, wyrejestrowującej prowadzoną działalność gospodarczą. Zasiłek ma być częściową rekompensatą za tę rezygnację. Pani M. tymczasem pracowała do 1993 r., choć jej mąż jest inwalidą I grupy od 1985 r. Zdaniem SKO świadczy to o tym, że pomiędzy ustaniem zatrudnienia pani M.  a koniecznością sprawowania przez nią opieki nad mężem nie było  związku przyczynowego, którego wymaga przepis art. 16a ustawy.

W skardze do WSA pani M. wyjaśniła, że nie zrezygnowała od razu z pracy, bo po pierwsze mąż przez długi czas przebywał w szpitalach, a po drugie jego leczenie było kosztowne.  Nie ukrywała też, że praca była dla niej rodzajem terapii w trudnej życiowej sytuacji.

Prawo nie może zmuszać do fikcyjnych działań

Sąd skrytykował organy administracyjne za nierozpatrzenia wszystkich okoliczności sprawy, błędną interpretacją ujawnionych w sprawie faktów, a przede wszystkim za wadliwą wykładnię przepisu art. 16a ustawy o świadczeniach rodzinnych.  Sąd zwrócił uwagę, że przepis art. 16a ust. 8 wylicza, komu specjalny zasiłek opiekuńczy nie przysługuje. Nie wymienia osób bezrobotnych.

- Pojęcie "rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej", którym ustawodawca posłużył się w art. 16a ust. 1 ustawy, należy interpretować szeroko, mając przede wszystkim na uwadze cel powyższego uregulowania, a więc przyznanie rekompensaty pieniężnej tym spośród członków społeczeństwa, którzy podejmując się opieki nad swymi najbliższymi, niezdolnymi do samodzielnej egzystencji, rezygnują z własnej aktywności zawodowej – argumentował sąd.

Dodał, że gdyby nie ich praca, to państwo samo musiałoby wywiązać się z obowiązku zapewnienia opieki swym niepełnosprawnym obywatelom.

Zdaniem sądu rezygnacja z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w rozumieniu art. 16a ustawy ma miejsce także wówczas, gdy opiekun nie podejmuje aktywności zawodowej, choć jest zdolny do jej podjęcia, a  podyktowane to jest wyłącznym zamiarem sprawowania opieki nad niepełnosprawnym członkiem najbliższej rodziny.

- Działaniem nielicującym z zasadami demokratycznego państwa prawa byłoby forsowanie takiej interpretacji omawianego przepisu, która upatrywałaby w regulacji art. 16a  podstawy do jedynie formalnego, a w rzeczywistości wyłącznie fikcyjnego podejmowania zatrudnienia, wykonywania pracy zarobkowej, lub uzyskania statusu bezrobotnego – uznał WSA i zobowiązał  organy do ponownego zajęcia się sprawą pani M.

W wyroku z 15 października 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi sprzeciwił się wąskiemu, formalistycznemu interpretowaniu przepisów o przyznawaniu świadczeń pielęgnacyjnych (sygn. akt II SA/Łd 815/13). W jego opinii  zdaniem zmuszanie opiekunów niepełnosprawnych do podejmowania fikcyjnego zatrudnienia po to tylko, żeby spełnić restrykcyjnie pojmowane przesłanki do nabycia prawa do świadczenia prowadzi do erozji prawa.

Bez etatu od 20 lat

Pozostało 90% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"