Na pytania odpowiada Jolanta ?Zedlewska, radca prawny ?z Okręgowego Inspektoratu Pracy ?w Gdańsku
Premie bez regulaminu
Firma zatrudnia powyżej 20 osób, nie udało się jednak wynegocjować z załogą regulaminu wynagradzania. Pracodawca wprowadził nowe premie poprzez aneksy do umów poszczególnych pracowników. Aneksy nie zawierają jednak dodatkowych informacji o premiach. Czy o ich wypłacie trzeba informować zatrudnionych na piśmie, czy wystarczy przelew na konto?
Jeżeli regulamin nie określa, na jakich zasadach są wypłacane premie, to decydują o tym regulacje zawarte w umowach o pracę. Jeśli nie ma w nich określonych zasad przyznawania premii ani np. częstotliwości ich wypłaty, to decyzja w tej sprawie należy wyłącznie do pracodawcy. Nie musi on przy tym informować pracowników, wystarczy przelew dodatkowych środków na ich konta.
Odprawa emerytalna dla rencisty
Zatrudniony u nas rencista zamierza rozwiązać umowę ?w związku z przejściem na emeryturę. Czy należy mu się odprawa emerytalna, skoro przeszedł już w 1991 r. na rentę? Okazało się, że nie był w tamtym czasie zatrudniony.
Zgodnie z art. 92¹ kodeksu pracy odprawa emerytalna czy rentowa należy się tylko raz, po ustaniu zatrudnienia w związku z przejściem na takie świadczenie z ZUS. Jeśli w momencie przejścia na rentę pracownik nie był zatrudniony, to nie nabył prawa do odprawy. Ciągle ma więc do niej prawo w związku z przejściem na emeryturę. Co ważne, gdyby okazało się, że pracownik w momencie przejścia na rentę w 1991 r. był zatrudniony i nabył prawo do odprawy, jednak jej nie otrzymał, to nie nabyłby teraz prawa do odprawy emerytalnej. To, że świadczenie nie zostało wypłacone, nie miałoby znaczenia.