Poseł Porozumienia o podatku od mediów: Głosowałbym przeciw

Pierwsza refleksja to taka, że konsekwentnie w Porozumieniu jesteśmy przeciwko zwiększaniu opodatkowania. - mówił w TVN24 prof. Wojciech Maksymowicz, poseł Porozumienia, pytany o protest mediów ws. propozycji podatku od reklam.

Aktualizacja: 12.02.2021 07:42 Publikacja: 12.02.2021 07:29

Wojciech Maksymowicz

Wojciech Maksymowicz

Foto: tv.rp.pl

arb

- Druga sprawa to jest to, o co walczyliśmy w "Solidarności", o wolność mediów. Media są gwarantem demokracji, walczyliśmy o to, żeby Polska była demokratyczna - kontynuował poseł Porozumienia.

- Oczywiście każde pieniądze na ochronę zdrowia są potrzebne, ja będę się opowiadał za tym, że ten 1 proc. składkę zdrowotną powinno się zwiększyć. 1 proc. to 10 mld zł - takie są potrzeby, to dopiero zmieni sytuację (ochrony zdrowia) - mówił też prof. Maksymowicz o ok. 400 mln zł, które miałyby trafić do systemu ochrony zdrowia po pozyskaniu ich z podatku od reklam w mediach.

- To zły kierunek poszukiwań pieniędzy - dodał. - Mówmy o poważnych pieniądzach na ochronę zdrowia - podkreślił.

- Wiele przemawia za tym. Jeżeli media tak uważają, to trzeba to brać pod uwagę - mówił prof. Maksymowicz pytany o to, czy jego zdaniem proponowane rozwiązanie zagraża wolności mediów.

- Według tej wiedzy, którą teraz posiadam, zagłosowałbym przeciwko temu pomysłowi - zadeklarował prof. Maksymowicz. Dodał, że - jego zdaniem - podobnie postąpiłaby większość jego kolegów i koleżanek z Porozumienia.

Uzasadniając plan "długofalowymi konsekwencjami pojawienia się i rozprzestrzeniania się wirusa SARS CoV-2 oraz jego wpływem na zdrowie" rząd PiS, Porozumienia i Solidarnej Polski planuje wprowadzenie opłaty z tytuły reklamy internetowej i konwencjonalnej. Środki z nowej daniny miałyby zasilić Narodowy Fundusz Zdrowia, Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków oraz nową instytucję, Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.

Czytaj także:
Posłowie o podatku od reklam: Uderzenie w niezależne media

Przeciwko planom wprowadzenia opłaty wystąpiły polskie media. "To po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media" - czytamy w liście otwartym do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych, podpisanym przez 43 sygnatariuszy, wśród których są m.in. Gremi Media S.A., Agora S.A., Grupa Eurozet, Grupa RMF, Ringier Axel Springer Polska, Telewizja Polsat sp. z o.o. oraz TVN S.A.

W środę biorące udział w proteście media nie nadawały programów i nie publikowały treści w internecie, a strony główne gazet i portali informowały o akcji "Media bez wyboru".

Dowiedz się więcej: Polskie media przeciw podatkowi od reklamy. "To haracz"

Przeciwko planowi wprowadzenia nowego podatku zaprotestował także Zarząd Izby Wydawców Prasy.

Polityka
Tusk porównuje Polskę do Iranu. „Zwolennikom radykalnej zmiany kursu pod rozwagę”
Polityka
Sondaż: Jak Polacy oceniają działalność polityczną Szymona Hołowni?
Polityka
Polska spłaca pożyczkę Ukrainy. Leszek Miller: Skandal, trzeba powiedzieć „dość”
Polityka
Rafał Trzaskowski wystawi aktywistów? Chodzi o obietnicę z kampanii prezydenckiej
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Polityka
Nowy sondaż partyjny: KO czy PiS? Wiemy, na kogo chętniej zagłosowaliby Polacy