Droga Xi to droga do ruiny

Dziesięć lat temu Xi Jinping ogłosił największy projekt rozbudowy infrastruktury w historii. Jeden Pas i Jedna Droga skończył się jednak tragedią dla większość państw świata.

Publikacja: 07.09.2023 20:00

Apartamentowce w Forest City, projekcie deweloperskim rozpoczętym w ramach chińskiej inicjatywy Pasa

Apartamentowce w Forest City, projekcie deweloperskim rozpoczętym w ramach chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku w Gelang Patah w Malezji

Foto: AFP

Liczby robią wrażenie. W ramach wizji, którą roztoczył 7 września 2013 roku w Astanie Xi Pekin wyłożył na projekty w przeszło 100 krajach świata jeden bilion dolarów (tysiąc miliardów). To zdecydowanie więcej, niż wartość udzielonych w tym czasie przez Zachód pożyczek dla krajów rozwijających się. 

Na przystąpienie do projektu zdecydowała się cała Afryka. Należą do niego liczne kraje Ameryki Łacińskiej, od Chile po Wenezuelę. Projekt obejmuje Azję Południowo-Wschodnią, a także Europę Środkową, w tym Polskę. Wśród krajów zachodnich zdecydowały się Włochy, Grecja, Portugalia, Cypr, Malta. 

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie
Cykl Partnerski
Miasta w dobie zmiany klimatu
Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Polityka
Los USA w rękach premiera Netanjahu. Misja ostatniej szansy ważna dla Kamali Harris
Polityka
Kto zastąpi Putina? Długa lista chętnych
Polityka
Wielka polityczna gra radykałów w Niemczech. Przeciw wsparciu Ukrainy i rakietom USA
Polityka
Donald Trump oskarża brytyjską Partię Pracy o ingerencję w wybory prezydenckie