Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) opracowuje przepisy i normy dla lotnictwa cywilnego. Kraje na całym świecie przestrzegają dyrektyw ICAO, aby zapewnić bezpieczny i uporządkowany rozwój międzynarodowego lotnictwa cywilnego. 41. sesja Zgromadzenia ICAO, która rozpocznie się 27 września i potrwa do 7 października br. w Montrealu w Kanadzie, będzie największym wydarzeniem organizowanym przez ICAO od wybuchu pandemii COVID-19. Spotkanie będzie miało symboliczne znaczenie dla wsparcia odbudowy sektora lotniczego oraz współpracy między wszystkimi zainteresowanymi stronami międzynarodowej branży lotniczej. Apelujemy do ICAO o odnowienie więzi z Tajwanem we wspólnych działaniach na rzecz osiągnięcia celu, jakim jest niezakłócona przestrzeń powietrzna.
Ponowne zjednoczenie świata i umożliwienie Tajwanowi merytorycznego udziału
ICAO, forum pobudzające rozwój lotnictwa, jest miejscem, gdzie władze lotnictwa cywilnego omawiają kwestie związane z: bezpieczeństwem w ruchu lotniczym, służbami żeglugi powietrznej, ochroną lotnictwa cywilnego, ochroną środowiska oraz kwestie ekonomiczne transportu lotniczego. Wszystkie te zagadnienia mają wpływ na rozwój sektora lotnictwa cywilnego w każdym kraju. Ponieważ światowa branża lotnicza w szczególności ucierpiała w wyniku wybuchu pandemii, współpraca między wszystkimi zainteresowanymi stronami na rzecz zdrowia pasażerów i bezpiecznego podróżowania jest ważniejsza niż kiedykolwiek dotąd. Żaden organ lotnictwa cywilnego nie powinien być wykluczony. ICAO zorganizuje 41. sesję Zgromadzenia, której celem jest „ponowne połączenie świata”. Włączenie Tajwanu w działania ICAO pomogłoby światu osiągnąć ten cel.
Tajwański Rejon Informacji Powietrznej (Taipei FIR) jest częścią sieci ICAO składającej się z ponad 300 takich rejonów (FIR). Tajwańska Administracja Lotnictwa Cywilnego (Taiwan CAA) jest jedynym podmiotem nadzorującym i odpowiedzialnym za bezpieczne zarządzanie ruchem lotniczym w Taipei FIR. Oferuje szeroki zakres usług informacyjnych i optymalizuje trasy lotnicze, aby zapewnić bezpieczeństwo i sprawną obsługę wszystkich samolotów i pasażerów przylatujących, odlatujących i korzystających z tranzytu przez Taipei FIR. Funkcjonowanie Taipei FIR zostało zakłócone przez ostatnie działania Chin. W sierpniu 2022 r. Chiny przeprowadziły jednostronne ćwiczenia wojskowe wokół Tajwanu bez wcześniejszego powiadomienia. Wpłynęło to na międzynarodowe trasy lotnicze i zagroziło bezpieczeństwu lotnictwa w Taipei FIR i sąsiednich rejonach. Aby zapobiec niebezpieczeństwu i zmniejszyć obawy dotyczące bezpieczeństwa, Taiwan CAA musiał szybko opracować plan działania i utrzymać kontrolę nad ruchem lotniczym, uwzględniając wiele zagranicznych jednostek odlatujących, przylatujących lub przelatujących przez Taipei FIR. Sytuacja ta obciążyła linie lotnicze dodatkowymi kosztami ze względu na konieczność wydłużenia tras oraz znacznie zwiększone nieprzewidziane ryzyko. Zarówno z punktu widzenia zarządzania ryzykiem, jak i bezpieczeństwem, ICAO powinna pozwolić Taiwan CAA na udział w ICAO, tak aby administracja mogła kontaktować się z innymi FIR oraz przekazywać i pozyskiwać na czas informacje za pośrednictwem ICAO.
Dzielenie się przez Tajwan doświadczeniem w ruchu lotniczym na rzecz osiągnięcia celu ICAO, jakim jest szczelna sieć lotnictwa