Czego oczekują mieszkańcy i mieszkanki wspólnot samorządowych i czy te potrzeby są identyczne? To pytanie szczególnie ważne teraz, gdy samorządowcy powoli zaczynają myśleć o kolejnej kampanii wyborczej w 2023 r. Badanie przeprowadzone przez IBRiS i stowarzyszenie Kobiety w Centrum, które było omawiane w trakcie VIII Europejskiego Kongresu Samorządów w Mikołajkach, pokazuje, że istnieje duże zróżnicowanie między potrzebami kobiet i mężczyzn, co może mieć wyborcze konsekwencje. Sondaż został przeprowadzony na próbie 1100 respondentów i respondentek od 30 marca do 5 kwietnia 2022 r.
A w kuluarach kongresu temat zbliżającej się kampanii wyborczej – jak również tego, czy wybory będą przesunięte przez PiS na 2024 r. – był wielokrotnie omawiany. Bo ta kampania samorządowa już powoli rysuje się na horyzoncie.
W tej kampanii – jeszcze bardziej niż w poprzednich – może liczyć się głos kobiet, zwłaszcza dla kandydatów i kandydatek z opozycji. Zwłaszcza jeśli będzie wyrównana.
Czytaj więcej
Wojna w Ukrainie, finanse samorządów, służba zdrowia, oświata, kultura, turystyka, polityka senioralna to tematy rozmów w czasie EKS – mówi Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.
Co pokazuje badanie IBRiS i stowarzyszenia Kobiety w Centrum? Na przykład w newralgicznym w obecnej sytuacji (pokazała to też pandamia oraz reakcja na przybycie uchodźców z Ukrainy) obszarze społecznych zadań samorządu jako najważniejsze zadanie 92 proc. ogółu Polaków wskazuje instytucje ochrony zdrowia, 85 proc. placówki edukacyjne, na trzecim miejscu – obiekty sportowe (79 proc. badanych).