Daimler zapowiedział nieoczekiwanie, że w tym roku nie będzie finansował żadnego ugrupowania politycznego. W roku ubiegłym przeznaczył na ten cel 320 tys. euro. Tym razem środki mają pójść na edukację, ochronę środowiska, sztukę i przedsięwzięcia kulturalne.
Decyzja producenta mercedesów jest zaskoczeniem tym większym, że w okresie przed wyborami do Parlamentu Europejskiego wiele innych niemieckich firm uaktywnia się politycznie.
Volkswagen, E.ON czy Thyssenkrupp wzywają do jak najliczniejszego uczestnictwa w majowych wyborach, nie czyniąc przy tym żadnej tajemnicy, że celem ich działań jest ograniczenie poparcia dla partii eurosceptycznych. – W imię europejskiej jedności, wspólnych wartości i pokojowego współżycia – jak ujął to na początku roku w Brukseli Gunnar Kilian, szef pionu personalnego VW.
W wezwaniach do głosowania starannie unika się nazw partii, lecz nikt nie ma wątpliwości, że chodzi o AfD w Niemczech oraz podobne ugrupowania w innych krajach.
Ponad pół setki niemieckich firm rodzinnych prowadzi przedwyborczą kampanię „Made in Germany – Made by Vielfalt" (Made in Germany – Stworzone z różnorodności). Jest pomyślana jako przeciwwaga dla nastrojów nienawiści wobec obcych. Kampanii patronuje potężny koncern Vorwerk zajmujący się dystrybucją na świecie wielu niemieckich produktów. W podobny sposób działa Stowarzyszenie Przemysłu Chemicznego (VCI) czy Zrzeszenie Niemieckiego Rzemiosła (ZDH).