Gmina miała więc obowiązek wystawić mu PIT-8C jako informację o przychodzie z tytułu odpłatnego przekazania (w grudniu 2008 r.) gminie części sieci wodociągowej, którą wybudował. [b]Tak uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 27 maja 2009 r. (nr IPPB4/415-210/09-2/MO).[/b]
Podatnik wystąpił o interpretację, bo chciał wiedzieć, czy zwrot kosztów za realizację zadania publicznego należy zaliczyć do źródła przychodów do opodatkowania i czy gmina musiała wystawić PIT-8C, skoro minęły dwa lata od nabycia ziemi, którą odpłatnie jej przekazał.
Organ odrzucił taką możliwość. Uznał, że zwrotu nakładów inwestycyjnych z tytułu wybudowania przewodu wodociągowego przez wnioskodawcę dokonano zgodnie z art. 31 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5F913D33728E451276AB0960DB81EACA?id=182311]ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (DzU nr 72, poz. 747)[/link]. Stanowi on m.in., że osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu na warunkach uzgodnionych w umowie. Rozliczenie między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a podmiotem, który przekazał infrastrukturę, powinno nastąpić na podstawie umowy uwzględniającej zasady ekwiwalentności wzajemnych świadczeń.
Według fiskusa rodzaje przychodów, które podlegają opodatkowaniu, zostały enumeratywnie wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1 – 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód z tytułu przekazania – w wykonaniu umowy – wybudowanej części sieci na własność przedsiębiorstwa wodociągowego przez osobę, która tę sieć wybudowała i poniosła koszty wybudowania, nie mieści się w katalogu źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 – 8. Dla przychodów spoza tego katalogu ustawodawca wprowadził jako źródło przychodu „inne źródła”, wymienione w pkt 9 art. 10 ust. 1 ustawy. I do nich należy zaliczyć przychód uzyskany z tytułu przekazania części sieci wodociągowej.
W opinii organu świadczenie pieniężne stanowiące rezultat rozliczeń między wnioskodawcą a gminą spowoduje powstanie korzyści majątkowych po stronie wnioskodawcy. Dlatego przychód z tytułu zwrotu poczynionych nakładów inwestycyjnych jest przychodem z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, a nie – jak twierdził podatnik – odpłatnym zbyciem innych rzeczy.