Polska wprowadziła podatek od sprzedaży detalicznej na mocy ustawy, która weszła w życie 1 września 2016 r. Jego pobieranie było kilkakrotnie odraczane z powodu sporu między Polską i Komisją Europejską o prawidłowość zasad jego pobierania w świetle reguł UE dotyczących wspólnego rynku. Ostatecznie obowiązuje od 1 stycznia 2021 r.
Podstawa opodatkowania to miesięczny przychód uzyskiwany przez wszystkich detalicznych sprzedawców towarów na rzecz konsumentów w wysokości przewyższającej 17 milionów złotych (około cztery miliony euro). Przewidziano dwie stawki podatku: 0,8 proc. dla przychodów między 17 milionów a 170 milionów zł i stawkę 1,4 proc. obciążającą część przychodów przewyższającą 170 milionów zł.
W wydanej w 2017 r. decyzji Komisja Europejska zakwestionowała polski podatek progresywny jako niedozwoloną pomoc państwa dla mniejszych przedsiębiorstw, którzy w dużo niższym stopniu byliby obciążeni tym podatkiem. Komisja argumentowała, że wprowadzenie podatku powoduje przyznanie niedozwolonej korzyści „zbyt nisko opodatkowanym” małym przedsiębiorstwom, przez co należy uznać je za zakazaną pomoc państwa. Nakazała władzom polskim anulowanie wszystkich zawieszonych wypłat związanych z tym podatkiem ze skutkiem od daty jej przyjęcia.
Polska wniosła skargę do Sądu Unii Europejskiej, a ten 16 maja 2019 r. stwierdził nieważność decyzji wszczynającej formalne postępowanie wyjaśniające oraz decyzji negatywnej dotyczącej Polski. Sąd UE orzekł, że Komisja niesłusznie uznała, iż wprowadzenie progresywnego podatku od przychodów ze sprzedaży detalicznej towarów skutkowało powstaniem selektywnej korzyści na rzecz przedsiębiorstw osiągających niskie przychody. Nie mogła - w świetle akt sprawy w chwili przyjmowania tej decyzji - wstępnie zakwalifikować tego podatku jako nowej pomocy pomijając istnienie uzasadnionych wątpliwości w tym zakresie.
Węgierski progresywny podatek od obrotu pochodzącego z publikacji reklam został wprowadzony ustawą, która weszła w życie 15 sierpnia 2014 r. Podatek był oparty na obrocie netto podmiotów publikujących reklamy (organy prasowe, media audiowizualne, podmioty zajmujące się publikacją ogłoszeń) prowadzących działalność na Węgrzech. Początkowo obejmował przedziały sześciu stawek progresywnych w zależności od obrotu, później został zmieniony i ostatecznie miał dwie stawki. Podatnikom, których wynik przed opodatkowaniem w roku podatkowym 2013 był zerowy lub ujemny, dawał też możliwość odliczenia od ich podstawy opodatkowania 50 proc. strat przeniesionych z poprzednich lat podatkowych.