Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 10 maja 2012 r. (IPPB4/415-151/12-4/MP).
Pytanie zadała jedna z gmin. Wyjaśniła, że jej rada w listopadzie 2009 r. podjęła uchwałę dotyczącą programu usuwania azbestu. W kwietniu 2011 r. do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (dalej WFOŚiGW) został złożony wniosek o dotację na ten cel. Dotacje z WFOŚiGW są wprowadzane do budżetu jako dochody gminy. W ramach pomocy gmina zorganizowała odbiór, transport i utylizację azbestu. W tym celu zawarła umowę z firmą wybraną w przetargu. Jedynym źródłem finansowania są środki pochodzące z WFOŚiGW oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
Nieodpłatne świadczenie
Izba skarbowa zgodziła się, że co prawda w tym wypadku mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem, ale nie jest ono obciążone podatkiem dochodowym. Wynika to z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT. Zgodnie z nim zwolniona z opodatkowania jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
Izba powołał się m.in. na art. 400 ust. 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (jt. DzU z 2008 r. nr 25, poz. 150 ze zm.). Mówi on, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (DzU Nr 157, poz. 1240). Natomiast zgodnie z art. 400 ust. 2 Prawa Ochrony Środowiska wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami", są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Z art. 403 ust. 2 Prawa Ochrony Środowiska wynika natomiast, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.
Budżet gminy
Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m. in. budżet gminy) to roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie tej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Artykuł 127 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych mówi, że dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie: