Pomoc gminy w usunięciu azbestu zwolniona z PIT

Osoba, która w ramach programu rządowego uzyska świadczenia finansowane ze środków jednostek samorządu terytorialnego nie musi płacić od nich PIT

Publikacja: 31.05.2012 16:47

Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 10 maja 2012 r. (IPPB4/415-151/12-4/MP).

Pytanie zadała jedna z gmin. Wyjaśniła, że jej rada w listopadzie 2009 r. podjęła uchwałę dotyczącą programu usuwania azbestu. W kwietniu 2011 r. do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (dalej WFOŚiGW) został złożony wniosek o dotację na ten cel. Dotacje z WFOŚiGW są wprowadzane do budżetu jako dochody gminy. W ramach pomocy gmina zorganizowała odbiór, transport i utylizację azbestu. W tym celu zawarła umowę z firmą wybraną w przetargu. Jedynym źródłem finansowania są środki pochodzące z WFOŚiGW oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

Nieodpłatne świadczenie

Izba skarbowa zgodziła się, że co prawda w tym wypadku mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem, ale nie jest ono obciążone podatkiem dochodowym. Wynika to z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT. Zgodnie z nim zwolniona z opodatkowania jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Izba powołał się m.in. na art. 400 ust. 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (jt. DzU z 2008 r. nr 25, poz. 150 ze zm.). Mówi on, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (DzU Nr 157, poz. 1240). Natomiast zgodnie z art. 400 ust. 2 Prawa Ochrony Środowiska wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami", są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Z art. 403 ust. 2 Prawa Ochrony Środowiska wynika natomiast, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet gminy

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m. in. budżet gminy) to roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki.  Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie tej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Artykuł 127 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych mówi, że dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

Bez PIT-8C

W podsumowaniu interpretacji czytamy: "sfinansowanie poszczególnym mieszkańcom gminy (osobom fizycznym) usługi związanej z usuwaniem, transportem i utylizacją azbestu dokonane ze środków pochodzących z dotacji z WFOŚiGW, które gmina wprowadziła do budżetu po stronie dochodów gminy, będzie korzystało ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT , jeżeli osoba fizyczna nie otrzyma środków finansowych, bowiem płatność będzie dokonywana przez wnioskodawcę (gminę) na rzecz stosownej firmy wybranej w wyniku przeprowadzonego nieograniczonego przetargu. W takiej bowiem sytuacji, skoro osoba fizyczna nie otrzyma środków finansowych, to tym samym otrzyma od wnioskodawcy (gminy) nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usługi związanej z usunięciem, transportem i utylizacją azbestu."

Izba zauważyła, że po otrzymaniu dotacji środki te będą składnikiem budżetu gminy (zostaną wprowadzone do budżetu po stronie dochodów). Jeżeli więc to finansowanie udzielone będzie z budżetu gminy, zasilanego dotacją z WFOŚiGW, to będzie korzystało ze zwolnienia, pod warunkiem, że będzie dokonywane w ramach programów rządowych. W konsekwencji gmina nie musi wystawiać osobom, którym pomogła w usunięciu azbestu informacji PIT-8C (wykazuje się w nich nieodpłatne świadczenia, od których trzeba zapłacić podatek).

Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 10 maja 2012 r. (IPPB4/415-151/12-4/MP).

Pytanie zadała jedna z gmin. Wyjaśniła, że jej rada w listopadzie 2009 r. podjęła uchwałę dotyczącą programu usuwania azbestu. W kwietniu 2011 r. do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (dalej WFOŚiGW) został złożony wniosek o dotację na ten cel. Dotacje z WFOŚiGW są wprowadzane do budżetu jako dochody gminy. W ramach pomocy gmina zorganizowała odbiór, transport i utylizację azbestu. W tym celu zawarła umowę z firmą wybraną w przetargu. Jedynym źródłem finansowania są środki pochodzące z WFOŚiGW oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów