„Teologia polityczna Świętego Pawła” jest publikacją czterech wykładów, jakie wygłosił w 1993 roku Jacob Taubes. Jest to kolejna po „Platonie” Erica Voegelina pozycja serii rocznika filozoficznego „Teologii politycznej”, który staje się coraz poważniejszym ośrodkiem intelektualnym w Polsce. W pierwszej z dwóch części dzieła Taubes analizuje „List do Rzymian”. Występuje jako filozof, a nie teolog. Jego celem jest wydobycie treści i sensu politycznej teologii św. Pawła. Jednocześnie, rekonstruując doświadczenie św. Pawła, Taubes przyjmuje żydowską perspektywę, usiłując, wbrew utartym schematom, wykazać do jakiego stopnia św. Paweł był zakorzeniony w tej tradycji. Jak przekornie i odważnie pisze: chce przywrócić w ten sposób heretyka Żydom.
Umiejscawiając św. Pawła w tradycji żydowskiej, wskazując na jej wagę dla św. Pawła (stąd wybór właśnie „Listu do Rzymian”), porównując samego Pawła do Mojżesza i mesjanizm Pawła do sabbataizmu, usiłuje Taubes na nowo przedstawić zarówno podobieństwa, jak i różnice, pozwalające lepiej pojąć relacje łączące obie te religie. Występuje też ostro przeciw powszechnym antyżydowskim komunałom, jakie często, niestety, można usłyszeć z ust chrześcijan. Nie pozwala zapomnieć o tej prostej prawdzie, od której część chrześcijan stara się uciec, że św. Paweł był żydem i Żydem, oraz, ze poznać chrześcijaństwo można jedynie wracając do jego źródła, które, czy tego chcemy, czy nie, może zostać w pełni zrozumiane tylko przez odniesienie do żydowskiej tradycji.
Nie znaczy to, że Taubes jest zwolennikiem modnego i nic nieznaczącego pojęcia judeochrześcijaństwa. W żadnym wypadku nie usiłuje Taubes, w ramach politycznej poprawności, negować istnienia podstawowych różnic między judaizmem i chrześcijaństwem. Stawia pytanie: co Żyd (Żyd, niemiecki filozof należy dodać) może zrozumieć ze św. Pawła i o nim opowiedzieć?
[ul][li] [/li][/ul] W części pierwszej zajmują Taubesa trzy kwestie. Do jakiego stopnia mesjanizm prezentowany przez św. Pawła jest obecny w tradycji żydowskiej. Jaką nowa teologię polityczną tworzy św. Paweł. Jaka jest relacja nowego ludu bożego do starego. Taubes krytykuje ujęcie Bubera (nadal dość rozpowszechnione), który tworzy rozróżnienie między „emunach”, pierwotną wspólnotową wiarą np. żydowską, a „wiarą w…” (pistis) opartą na prozelityzmie, na którą się nawraca, odnoszącą się do jednostki. Taubes zwraca uwagę na fakt, iż „wiara w…” to ośrodek logiki mesjańskiej, mesjanizm zaś jest stałym elementem religii żydowskiej. Przywołuje w celu uzasadnienia tej tezy analizę Gerschoma Scholema z „Mistycyzmu żydowskiego” dotyczącą sabbataizmu.
Sabattaizm był XVII-wieczną herezją żydowską, która zdobyła nieprawdopodobną popularność wśród żydowskich mas. Jak pisze Scholem, była ona wręcz swoistą parodią chrześcijaństwa. Porażka Mesjasza została zinterpretowana jako element procesu zbawczego. Nastąpiła „reinterpretacja wewnętrznego doświadczenia zbawczego wobec zewnętrznej katastrofy”. Sabbatai Cwi, który obwołał się Mesjaszem, w pewnym momencie został postawiony przez sułtana tureckiego przed alternatywą: śmierć albo przejście na islam. Sabbatai wybrał to drugie. Jednak akt ten, będący ostateczną zdradą prawa i tradycji, nie przyczynił się do odrzucenia wiary w niego jako mesjasza. Nastąpiła reinterpretacja faktów – odrzucenie prawa, porażka polityczna, okazały się argumentem za jego świętością, za prawdziwością jego posłannictwa. Odrzucenie prawa (antynomizm) stało się dowodem boskości. Wiara pokonała i przekroczyła prawo.
Antynomiczny mesjanizm nie jest więc jednoznacznym zerwaniem z judaizmem. Logika mesjańska, a więc wiara nie w Boga, a w Mesjasza (wraz z towarzyszącym takiemu ujęciu potencjałem antynomicznym), jest obecna w religii żydowskiej. Myśl św. Pawła zaś to dla Taubesa żydowska interpretacja faktu odrzucenia Mesjasza. Pokazując do jakiego stopnia doświadczenie św. Pawła mieści się w strukturze judaizmu, Taubes opiera się nie tylko na historycznym przykładzie herezji, ale odwołuje się do liturgii najważniejszego święta judaizmu Jom Kipur. Poprzez przytoczenie analizy Franza Rosenzweiga z „Gwiazdy zbawienia” Taubes pokazuje, do jakiego stopnia określenie sensu wydarzenia, przed którym stanął św. Paweł – sytuacji odrzucenia słowa bożego przez naród wybrany – jest możliwe do zrozumienia poprzez żydowską tradycję. Jom Kipur jest dniem sądu i pojednania, momentem, w którym Żydzi modlą się o wybaczenie grzechów. Nabożeństwo poświęcone jest medytacji nad fragmentem „Księgi Wyjścia”. Izrael odwraca się od Boga, On zaś decyduje się zniszczyć naród żydowski. Mojżesz odrzuca jednak propozycję stworzenia nowego ludu i uzyskuje przebaczenie dla Izraela. Jest to dzień trwogi. Ciąży nad nim perspektywa Apokalipsy, odroczonego, poprzez boską łaskę, zniszczenia. Świętego Pawła, pisze Taubes, należy właśnie rozumieć przez przywoływane w Jom Kipur doświadczenie Mojżesza. Paweł znajduje się w tej samej sytuacji – naród zgrzeszył i odrzucił słowo boże. Jednak, metaforycznie rzecz ujmując, św. Paweł podnosi rzuconą mu rękawice, bierze na siebie dzieło, przed którym wycofał się Mojżesz. Podejmuje się misji, jaką zlecił mu Bóg.