Ten, kto założy z góry, że książka profesora Andrzeja Mencwela zatytułowana po prostu „Stanisław Brzozowski" to klasyczna biografia, jedna z wielu dostępnych właśnie na rynku wydawniczo-księgarskim, ten srodze się pomyli. Pozycja ta pod względem formalnym i poznawczym niewiele ma wspólnego z cieszącymi się dzisiaj czytelniczym wzięciem biografiami takich pisarzy, jak: Konstanty Ildefons Gałczyński, Władysław Broniewski, Julian Tuwim, Antoni Słonimski czy Czesław Miłosz. To nie jest biografia egzystencjalna, lecz intelektualna; w rodzaju tej, jaką blisko ćwierć wieku temu Egon Naganowski opublikował o wielkim austriackim pisarzu Robercie Musilu „Podróż bez końca".
Aby zrozumieć, czym książka Mencwela jest, a czym nie jest, trzeba zwrócić uwagę na podtytuł, a właściwie dwa podtytuły. Po pierwsze – „Postawa krytyczna", czyli twórczość pisarska: literacka, filozoficzna, a nawet polityczna, po drugie – „Wiek XX", a więc epoka, w której dzieło autora „Legendy Młodej Polski" powstaje. Koleje losu Stanisława Brzozowskiego oczywiście są ważne i zajmują uwagę badacza, ale o tyle, o ile to konieczne; istotne przede wszystkim jest to, co stworzył w ciągu krótkiego życia, co po sobie zostawił, mianowicie jego myśl. Biografia pisarza jest ściśle zestrojona z twórczością, jego twórczość zaś okazuje się – twierdzi nie bez powodu literaturoznawca – „kreacją osobowości". Tak czy owak, książka ta to bardziej monografia życia i twórczości niż biografia, mimo że tak właśnie – biografią nazywa ją mimochodem sam autor.
Myśl Stanisława Brzozowskiego jest nadal aktualna, wszak postawił on pytania, na które od dziesięcioleci próbujemy odpowiedzieć
Filozofia pracy
Napisana z niebywałym rozmachem, ogromna – licząca blisko 700 stron – praca to autentyczne opus magnum Andrzeja Mencwela, przez całe zawodowe życie związanego z Uniwersytetem Warszawskim i z dziełem Brzozowskiego. W roku 1976 wydał książkę „Stanisław Brzozowski. Kształtowanie myśli krytycznej", a w 2001 „«No! Io non sono morto...» Jak czytać »Legendę Młodej Polski«". Ponadto szkice i studia o tym myślicielu i pisarzu publikował w pracach zbiorowych pod redakcją Marii Janion „Literatura polska wobec rewolucji" (1971) i Barbary Skargi „Polska myśl filozoficzna i społeczna" (1977), a także na łamach czasopism: „Twórczości", „Przeglądu Politycznego", „Przeglądu Humanistycznego", „Krytyki Politycznej". Brzozowski jest obecny w niemal wszystkich jego książkach, z których wymienię tylko dwie nad wyraz doniosłe: „Etos lewicy. Esej o narodzinach kulturalizmu polskiego" (1990) oraz „Przedwiośnie czy potop. Studium postaw polskich w XX wieku" (1997).
Brzozowski intryguje i fascynuje; z jednej strony jest bowiem postacią cokolwiek tajemniczą, z drugiej – jego twórczość ciągle czeka na odczytanie w pełni. Był samotnikiem. Żył w ubóstwie, między Warszawą, Krakowem i Zakopanem a Lwowem, szukając swojego miejsca, wreszcie na wygnaniu we Florencji, w poczuciu potęgującej się bezdomności. Samouk i autodydakta, choć warto przypomnieć, że dzięki ojcu jego korepetytorem w czasie nauki w gimnazjum w Lublinie był Bolesław Hryniewiecki, przyszły rektor UW.