Sztuczna inteligencja i przyszłość prasy

Internet wywrócił tradycyjny model funkcjonowania prasy. Programy typu ChatGPT idą o krok dalej, odbierając mediom ich monopol informacyjny. Rewolucyjna zmiana wymaga rewolucyjnych dostosowań.

Publikacja: 14.04.2023 17:00

Sztuczna inteligencja i przyszłość prasy

Foto: Billion Photos/Shutterstock

Cyfrowa rewolucja od początku nie była łaskawa dla prasy. Zamiana papierowego zapisu na cyfrowy sposób utrwalania treści sama w sobie nie jest oczywiście przełomowa. Sęk w tym, że zerowe koszty dystrybucji treści w internecie całkowicie rozbiły model biznesowy tradycyjnej prasy, ograniczając jej dominującą pozycję w dystrybucji informacji i publicystyki. Generatywna sztuczna inteligencja wykorzystująca wielkie modele językowe (LLM), oraz oparte na nich programy konwersacyjne typu ChatGPT zagrażają ograniczeniem ostatniej z przewag, którą dysponują tradycyjne tytuły prasowe, a mianowicie zdolność tworzenia interesujących treści. ChatGPT sprawnie buduje odpowiedzi na jakiekolwiek pytania czytelników dotyczące funkcjonowania świata, „karmiąc się” całokształtem treści udostępnianych w internecie. Sytuacja taka zmusza nie tylko do zadawania pytań dotyczących właściwych modeli biznesowych tradycyjnych tytułów prasowych, ale także o kształt życia demokratycznego społeczeństwa, którego istotnym elementem pozostawała prasa.

Pozostało 94% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Plus Minus
Emilka pierwsza rzuciła granat
Plus Minus
„Banel i Adama”: Świat daleki czy bliski
Plus Minus
Piotr Zaremba: Kamienica w opałach
Plus Minus
Marcin Święcicki: Leszku, zgódź się
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Plus Minus
Chwila przerwy od rozpadającego się świata