Cyfrowa rewolucja od początku nie była łaskawa dla prasy. Zamiana papierowego zapisu na cyfrowy sposób utrwalania treści sama w sobie nie jest oczywiście przełomowa. Sęk w tym, że zerowe koszty dystrybucji treści w internecie całkowicie rozbiły model biznesowy tradycyjnej prasy, ograniczając jej dominującą pozycję w dystrybucji informacji i publicystyki. Generatywna sztuczna inteligencja wykorzystująca wielkie modele językowe (LLM), oraz oparte na nich programy konwersacyjne typu ChatGPT zagrażają ograniczeniem ostatniej z przewag, którą dysponują tradycyjne tytuły prasowe, a mianowicie zdolność tworzenia interesujących treści. ChatGPT sprawnie buduje odpowiedzi na jakiekolwiek pytania czytelników dotyczące funkcjonowania świata, „karmiąc się” całokształtem treści udostępnianych w internecie. Sytuacja taka zmusza nie tylko do zadawania pytań dotyczących właściwych modeli biznesowych tradycyjnych tytułów prasowych, ale także o kształt życia demokratycznego społeczeństwa, którego istotnym elementem pozostawała prasa.