Reklama

Hubert Czyżewski: Kołakowski i poszukiwania pewności

Leszek Kołakowski był kapłanem, ponieważ uważał zło za nieusuwalny składnik ludzkiej natury.

Publikacja: 27.05.2022 17:00

Hubert Czyżewski: Kołakowski i poszukiwania pewności

Foto: Fotonova, Danuta Węgiel

Od samego początku najważniejszym problemem w filozofii Kołakowskiego było ustanowienie etycznej pewności, niepodważalnego i nieomylnego źródła moralności. Jego prace historyczne i marksistowskie eseje z lat 50. i pierwszej połowy 60. były próbami udowodnienia, że człowiek jest zdolny sam ustanowić taką pewność, pokazania, że człowiek może być twórcą wartości. Jednak w latach 60. stanowisko Kołakowskiego zmieniło się radykalnie. Wpływ prac Luciena Goldmanna i Mircei Eliadego oraz praca badawcza nad „Świadomością religijną i więzią kościelną" były kluczowe w tym ewolucyjnym procesie. Co jeden człowiek ustanowi, inny może obalić, a zatem ludzki osąd nie może być niepodważalnym źródłem pewności. Kolejnym ważnym etapem w tym procesie było stopniowe rozczarowanie Kołakowskiego nowoczesnymi systemami filozoficznymi, które próbowały wytłumaczyć życie ludzkie w całości, ale bez odwoływania się do jakiegokolwiek transcendentnego fundamentu. Pozytywizm, fenomenologia, marksizm – wszystkie okazały się nieudanymi próbami ustanowienia życia człowieka jako samowystarczalnego. Materialistyczna metafizyka jest niemożliwa.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Plus Minus
Kino, które smakuje. Jak jedzenie na ekranie karmi zmysły i wyobraźnię
Plus Minus
Paul Cézanne w Prowansji: śladami mistrza nowoczesnego malarstwa
Plus Minus
„Piątka dla zwierząt” – ustawa, która wstrząsnęła PiS i wciąż dzieli polityków
Plus Minus
Syn Lwa Pandższiru: Talibowie to brutalna mniejszość
Plus Minus
Tomasz P. Terlikowski: Realizm Leona XIV
Reklama
Reklama