Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 26.05.2022 19:42 Publikacja: 27.05.2022 17:00
Foto: Fotonova, Danuta Węgiel
Od samego początku najważniejszym problemem w filozofii Kołakowskiego było ustanowienie etycznej pewności, niepodważalnego i nieomylnego źródła moralności. Jego prace historyczne i marksistowskie eseje z lat 50. i pierwszej połowy 60. były próbami udowodnienia, że człowiek jest zdolny sam ustanowić taką pewność, pokazania, że człowiek może być twórcą wartości. Jednak w latach 60. stanowisko Kołakowskiego zmieniło się radykalnie. Wpływ prac Luciena Goldmanna i Mircei Eliadego oraz praca badawcza nad „Świadomością religijną i więzią kościelną" były kluczowe w tym ewolucyjnym procesie. Co jeden człowiek ustanowi, inny może obalić, a zatem ludzki osąd nie może być niepodważalnym źródłem pewności. Kolejnym ważnym etapem w tym procesie było stopniowe rozczarowanie Kołakowskiego nowoczesnymi systemami filozoficznymi, które próbowały wytłumaczyć życie ludzkie w całości, ale bez odwoływania się do jakiegokolwiek transcendentnego fundamentu. Pozytywizm, fenomenologia, marksizm – wszystkie okazały się nieudanymi próbami ustanowienia życia człowieka jako samowystarczalnego. Materialistyczna metafizyka jest niemożliwa.
Polityka nad Sekwaną to dziś pole eksperymentów, w tym wciągania do władzy partii dotąd izolowanych. Efekt – woj...
W dzisiejszym odcinku podcastu „Posłuchaj Plus Minus” Daria Chibner rozmawia z Konstantym Pilawą z Klubu Jagiell...
Urzeka mnie głębia głosu Dave’a Gahana z zespołu Depeche Mode oraz ładunek emocjonalny ukryty między jego słowam...
„28 lat później” to zwieńczenie trylogii grozy, a zarazem początek nowej serii o wirusie agresji. A przy okazji...
„Sama w Tokio” Marie Machytkovej to książka, która jest podróżą. Wciągającym odkrywaniem świata bohaterki, ale i...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas