Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 10.08.2013 14:00 Publikacja: 10.08.2013 14:00
Wojciech Stanisławski
Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Ryszard Waniek
Przygodę z dłutem zaczął w szwajcarskiej pracowni Adolfa Meyera, a potem wędrował, już jako czeladnik, po pracowniach mistrzów, od Wilhelma von Rumana po Augusta Rodina, aż do powrotu do Moskwy w roku 1910.
Jego rówieśnicy, których skusiła awangarda, skończyli jako autorzy wydrążonych brył na kształt rzeźb Moore'a – miniaturowych, ze skórek chleba chowanych w sienniku. Dla Mierkurowa liczył się marmur, marmur i granit, ale i miedź. Na posągi Lenina i Stalina, stojące twarzą w twarz u wrót kanału Moskwa–Wołga – sowiecka Anduina, sowieccy Isildur i Anarion! – poszło po dwadzieścia czterdziestowagonowych składów kolejowych szaroróżowego granitu z kaukaskich kamieniołomów; pięć tysięcy zeków, pracujących przy budowie toczyło stutonowe bryły, dniem i nocą. Miedź na posąg Stalina w Erewaniu kuło osiemdziesięciu kowali – a krytycy wychwalali „asyryjską potęgę i moc, jaka bije z rysów wodzów".
Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Body horrory trzymają się mocno. Teraz w „Brzydkiej siostrze” Norweżka Emilie Blichfeldt sięgnęła po baśń o Kopc...
„Super Boss Monster” przypomina, że chciwość nie popłaca. Ale czy zawsze?
Z perspektywy psychologii zbrodnia to interakcja pomiędzy sprawcą a ofiarą. W czym ta wiedza może pomóc?
Dzieje Programu Manhattan są jedną z kluczowych opowieści XX w. Dobrze, że Jonathan Fetter-Vorm nic z niej nie z...
Czytam różne książki o Ukrainie, ale to „Null” Twardocha jest dla mnie szczególnie ważny.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas