Jerzy Ilkosz: Hala stulecia. Żelbet się pręży

Jerzy Ilkosz, dyrektor Muzeum Architektury we Wrocławiu | Stolica Dolnego Śląska stała się na początku XX wieku ośrodkiem protomodernizmu europejskiego, a już z pewnością niemieckiego. To było centrum awangardy.

Aktualizacja: 31.07.2015 20:08 Publikacja: 31.07.2015 02:00

Hala Stulecia będzie jednym z tematów wystawy „7 Cudów Dolnego Śląska” (luty – maj 2016), realizowan

Hala Stulecia będzie jednym z tematów wystawy „7 Cudów Dolnego Śląska” (luty – maj 2016), realizowanej przez Ośrodek „Pamięć i Przyszłość”

Foto: Muzeum Architektury we Wrocławiu

Rz: Max Berg znany jest w Polsce przede wszystkim jako architekt otwartej w roku 1913 Hali Stulecia i współtwórca radykalnej koncepcji przebudowy Wrocławia. Pochodził jednak ze Szczecina, a przez jakiś czas pracował jako inspektor budowlany we Frankfurcie nad Menem. Co go sprowadziło do stolicy Dolnego Śląska?

W tamtym czasie Wrocław cieszył się rządami najwybitniejszego chyba w swoich dziejach burmistrza, za jakiego uważam Georga Bendera. I wtedy – na przełomie XIX i XX wieku – miasto błyskawicznie się rozwijało. W roku 1908 pojawił się wakat na stanowisku miejskiego radcy budowlanego. Obsada tego stanowiska była wyłaniana w konkursie. Wygrał go 37-letni Berg, najprawdopodobniej ciesząc się poparciem burmistrzów Wrocławia i Frankfurtu. Studiował przedtem w Berlinie i Monachium, m.in. u Carla Schäfera, architekta preferującego styl neogotycki.

Pozostało 92% artykułu

Złap mikołajkową okazję!

Czytaj dalej RP.PL.
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Plus Minus
„Heretic”: Wykłady teologa Hugh Granta
Plus Minus
„Farming Simulator 25”: Symulator kombajnu
Plus Minus
„Rozmowy z Brechtem i inne wiersze”: W środku niczego
Plus Minus
„Joy”: Banalny dramat o dobrym sercu
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Plus Minus
Gość "Plusa Minusa" poleca. Karolina Stanisławczyk: Czarne komedie mają klimat
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska