Reklama

Dominik Zdort: Moja żądza krwi

Znajomy, który pracował kiedyś w dużej stacji telewizyjnej, był świadkiem rozmowy między dwoma kolegami na temat kupna praw do transmisji wyścigów Formuły 1.

Aktualizacja: 03.06.2016 16:15 Publikacja: 02.06.2016 15:15

Dominik Zdort

Dominik Zdort

Foto: Fotorzepa/ Waldemar Kompała

– Oni tam tak jeżdżą bez przerwy dookoła... Kiedy można by puścić reklamy? – pytał jeden, nie za bardzo rozumiejący tę dyscyplinę. – Nie no, co pewien czas zjeżdżają na zmianę opon i dolanie paliwa – odpowiedział ten drugi. – O! To w takim razie wtedy będziemy emitować reklamy – rozentuzjazmował się ten pierwszy, nie zdając sobie sprawy, że moment, gdy samochody zjeżdżają do boksów (obecnie już tylko na zmianę opon), należy do najbardziej emocjonujących w wyścigu. Kamery skupiają się wtedy na ekipie technicznej, której drobna pomyłka może zdecydować o losach wyścigu.

Telewizja, o której wspominam, w końcu praw do F1 nie kupiła. Decyzje pewnie podejmowali ludzie wyścigów nieoglądający i ich nierozumiejący. Uważający, że pojazdy krążące monotonnie po zamkniętym torze przez półtorej godziny nie mogą być atrakcyjne.

Skoro Formuła 1 nie powinna zachwycać, to czemu zachwyca? Dlaczego te wyścigi należą do najchętniej oglądanych zawodów sportowych na świecie?

Mam swoją teorię. Moim zdaniem odpowiedzialne za to są najciemniejsze zakamarki ludzkiej duszy. Oglądanie krążących po torze pojazdów wcale nie jest nudne, jeśli ma się świadomość, że na każdym z zakrętów może dojść do wypadku. Że pędzący z prędkością 300 kilometrów na godzinę bolid w każdej chwili może się zderzyć z innym samochodem, wpaść na ogrodzenie, a kierowca może zginąć. Kibiców – także mnie, nie będę ukrywał – do oglądania F1 pcha atawistyczna żądza krwi.

Oczywiście łatwiej przyznać się przed samym sobą do takich niskich uczuć, kiedy się wie, że choć wypadków nie brakuje, a od roku 1950 na torach Formuły 1 zginęło pół setki kierowców, to od roku 2002 były tylko dwie ofiary, a w ciągu ostatniego półtora roku ani jednej. Kiedy jednak widzi się doszczętnie zniszczone karoserie, płonące silniki, wyrwane i odpadające koła, to poczucie bliskiego obcowania ze śmiercią jest naprawdę realne.

Reklama
Reklama

Przed paroma tygodniami doszło właśnie do takiej niebezpiecznie wyglądającej kolizji, gdy już na pierwszym okrążeniu Brytyjczyk, ciemnoskóry Lewis Hamilton, nie mógł znieść tego, że wyprzedził go kolega z drużyny Mercedesa Niemiec Nico Rosberg i próbując go pokonać, staranował jego samochód.

Oba pojazdy wyglądały koszmarnie, ale kierowcom nic się nie stało. Byłem przekonany, że Hamilton, który często przecenia swoje (przyznaję – spore) umiejętności i powoduje niebezpieczeństwo na torze, zostanie przynajmniej zdyskwalifikowany w kolejnym wyścigu. Sędziowie jednak ocenili wypadek jako „incydent wyścigowy" i nikogo nie ukarali.

Po przemyśleniu – właściwie trudno im się dziwić. W interesie Formuły 1 jest tolerowanie Hamiltona i innych torowych zabijaków. Dzięki nim widzowie tacy jak ja mogą zaspokoić swoją żądzę krwi. A przynajmniej tę część żądzy, której nie wystarcza bardzo krwista ostatnio polska polityka.

Plus Minus
Czarnobyl 25 lat po katastrofie
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Plus Minus
„Urodziny”: Ktoś tu oszukuje
Plus Minus
„Call of Duty: Black Ops 7”: Strzelanina z ładną grafiką
Plus Minus
„Przestawianie zwrotnicy. Jak politycy bawią się koleją”: Polityczny rozkład jazdy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama