„Aniela” z Kożuchowską podbija serca widzów Netfliksa. Demirski w świetnej formie

„Aniela” to nowy, ośmioodcinkowy hit Netflixa, według pomysłu i scenariusza Pawła Demirskiego z Małgorzatą Kożuchowską w tytułowej roli żony milionera z Konstancina (Jacek Poniedziałek) wyrzuconej z willi na bruk. Reżyseria Jakub Piątek i Jakub Czekaj.

Publikacja: 12.06.2025 14:04

Małgorzata Kożuchowska jako Aniela

Małgorzata Kożuchowska jako Aniela

Foto: Mat. Pras. Netflix

Małgorzata Kożuchowska to jedna z najpopularniejszych polskich aktorek, której karierę filmową współtworzyły m. in. dwa filmy o killerach Juliusza Machulskiego, „Komornik” Falka i, oczywiście, „Rodzinka.pl”.

W Teatrze Narodowym mogła się czuć niedoceniana – ciekawe, że nowe otwarcie zawdzięcza twórcy, który z teatrem zerwał (przynajmniej na razie), czyli Pawłowi Demirskiemu, jednemu z najważniejszych, jeśli nie najważniejszemu, autorowi piszącemu na scenę po 1989 r.

Małgorzata Kożuchowska i Paweł Demirski, czyli „Aniela" w Netfliksie

Demirski z teatrem się rozstał – jednocześnie z reżyserką Moniką Strzępką, z którą tworzył wcześniej głośne, kontrowersyjne spektakle, zawsze podejmujące ważne problemy – m. in. „Był sobie Andrzej, Andrzej i Andrzej” (o spuściźnie Solidarności) czy w „Imię Jakuba S.” (o wstydliwym i skrywanym przez wielu Polaków chłopskim pochodzeniu oraz nowej pańszczyźnie w turbo kapitalizmie).

Demirski od dawna poszukiwał szansy w świeci seriali. Pierwszy, trzyodcinkowy zrealizował w teatrze – „Klątwę” (koprodukcja Łaźni Nowej i Teatru IMKA), a niedługo potem powstali „Artyści” dla Dwójki, wyreżyserowani przez Strzępkę.

Na nowo, już w świecie streamingu, swoją obecność w świecie seriali zapoczątkował „Udarem”, inspirowanym tytułową przypadłością Macieja Nowaka, dyrektora teatrów, przyjaciela i mentora Demirskiego, sybaryty i recenzenta kulinarnego. Można powiedzieć, że powstał nowy „Czterdziestolatek”, ale z gejem w roli głównej, granym przez Jacka Poniedziałka.

Potem Demirski połączył wiele sytuacji. Jacka Poniedziałka i Małgorzatę Kożuchowską niedawno zobaczyli widzowie Teatru TV w nowej wersji „W imię Jakuba S.”. Poniedziałek zagrał Szelę, zaś Kożuchowska dawną dziedziczkę, a obecnie szychę w banku.

W „Anieli” Demirski odwrócił sytuację: pana domu Jana gra Jacek Poniedziałek i to Aniela Małgorzaty Kożuchowskiej zostaje wyrzucona z „dworu”, w czym można też odnaleźć  echo sensacyjnego cyklu książek o żonach, kochankach i rozwódkach Konstancina (tragicznie zmarłej Eweliny Ślotały). Autor „Anieli” uwielbia bowiem grać popkulturowymi kliszami dla uzyskania nowego, zaskakującego efektu.

Aniela musi odnaleźć się w nieznanej sobie rzeczywistości zwykłych Polaków i zamieszkać w bloku, w czym na początku pomaga jej pani sprzątająca konstancińską willę.

Małgorzata Kożuchowska gra rozwódkę z Konstancina

Otrzymaliśmy przewrotny serial o tym, że bogactwo może oznaczać niewolę, zaś uwaga o niezależności kobiety – choć wypowiadana szyderczo, antyfeministycznie - może zyskać walor prawdy. Demirski żongluje wieloma sytuacjami modnymi w świecie „warszawki” – terapią poprzez ustawienia hellingerowskie, snobizmami na nową sztukę, licznymi poprawnościowymi frazesami, a wręcz głupotami, które pozwalają zakamuflować największe okrucieństwo wobec bliskich osób.

Czytaj więcej

Jacek Poniedziałek: Trudny i bardzo parzący obszar

Kpi z nowych rytuałów („Jestem tak szczęśliwa jakbym codziennie adoptowała psa ze schroniska”). Opisuje to, co można nazwać nową, ekologiczną szlachetnością, piętnując jednocześnie towarzyszące jej zakłamanie – jeśli, oczywiście, się pojawia.

Świetna jest obsada serialu. Do roli prawnika Mareckiego zaproszono „killera” Cezarego Pazurę, jego syna rapera Banana (to „bananowa” młodzież w nowym wydaniu), de facto lalusia gra Adam Sztaba znany z musicalu „1989”. Gabriela Muskała dwoi się dosłownie – gra siostry bliźniaczki o sprzecznych temperamentach. Zaś nową partnerkę byłego męża Anieli - Renata Dancewicz.

Paweł Demirski i jego bohaterowie

Demirski nie byłby sobą, gdyby nie pokazał, że szlachetność jest po stronie zwykłych ludzi – reprezentują ją fanki rapu i „blokerki” Viola (Anita Szapelska) i Lena (Pitry). Generalnie scena, gdy bohaterowie spotykają się w areszcie po ekscesach wieczoru – wpływa na ich losy, odwracając społeczne role, nam zaś dając rozpoznanie „kto jest kim”.

Czytaj więcej

Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę

Grają również Jerzy Bończak, Sebastian Pawlak ( m. in. Jezus z „1670”), Alona Szostak, Monika Frajczyk (kasjerka dyskontu prawdę ci powie, a i zrozumie życiowe kłopoty) oraz Magdalena Osińska (narty w Alpach muszą być ekologiczne, czyli drewniane, co z tego, że za 20 tys. zł!).

Informacja najważniejsza: Małgorzata Kożuchowska jest w koncertowej formie!

Małgorzata Kożuchowska to jedna z najpopularniejszych polskich aktorek, której karierę filmową współtworzyły m. in. dwa filmy o killerach Juliusza Machulskiego, „Komornik” Falka i, oczywiście, „Rodzinka.pl”.

W Teatrze Narodowym mogła się czuć niedoceniana – ciekawe, że nowe otwarcie zawdzięcza twórcy, który z teatrem zerwał (przynajmniej na razie), czyli Pawłowi Demirskiemu, jednemu z najważniejszych, jeśli nie najważniejszemu, autorowi piszącemu na scenę po 1989 r.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Platformy streamingowe
Nadchodzi trzeci sezon „Squid Game”. Ma odpowiedzieć na pytanie dotyczące ludzkości
Platformy streamingowe
„Projekt UFO”. Jaką tajemnicę obnaża serial z Kościukiewiczem i Adamczykiem?
Platformy streamingowe
„Nic nie jest takie, jak się wydaje”. „Czarne lustro” powraca
Platformy streamingowe
„Dzień zero”: kiedy w telefonie czytasz, że drugiego ataku nie przeżyjesz
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Platformy streamingowe
Tydzień wielkich premier: czym zaskoczy „Biały Lotos 3” i „Dzień zero”?