Aby jednak tak się stało, muszą w większości służyć celom mieszkaniowym. Może to polegać na tym, że „pewna infrastruktura jest związana jedynie w części z budownictwem mieszkaniowym, a w pozostałej części jest wykorzystywana do innych celów, w tym do obsługi budownictwa niemającego charakteru mieszkaniowego”. Zdecydował tak Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 lipca 2008 r. (I FSK 871/07).
Rozstrzygany przed NSA problem dotyczył przepisów obowiązujących do końca 2007 r., ale ma on znaczenie również w kontekście obecnych uregulowań.
Chodziło o stosowanie obniżonej 7-proc. stawki VAT. Spółka miała zmodernizować oczyszczalnię ścieków, przy czym 80 proc. robót miało być wykorzystywanych do budownictwa mieszkaniowego, a pozostałe 20 proc. do innych celów. Pojawił się problem, jak tę usługę opodatkować. Zdaniem spółki całość powinna być objęta stawką 7 proc. Powołała się przy tym na art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do końca 2007 r.). Pozwalał on na stosowanie 7-proc. stawki do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Zdaniem spółki z definicji infrastruktury towarzyszącej wynika, że musi być ona jedynie związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Z argumentacją tą nie zgodziły się jednak ani urząd skarbowy, ani izba skarbowa. Ich zdaniem wtedy, gdy infrastruktura ma związek zarówno z budynkami mieszkalnymi, jak i innymi, trzeba wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym i opodatkować stawką 7 proc., a pozostałą część stawką 22 proc.
Spółka wniosła skargę do WSA. Twierdziła, że usługę trzeba klasyfikować jako całość. Wynika tak z zasad przyjętych w PKWiU. Zdaniem spółki, opierając się na kryterium większościowym, trzeba byłoby przyjąć, że skoro 80 proc. robót dotyczy infrastruktury związanej z obiektami budownictwa mieszkaniowego, to całość jest związana z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.