Skargi z Poronina okazały się skuteczne

Protesty górali przeciwko projektom modernizacji zakopianki na odcinku Poronin – Zakopane były uzasadnione

Publikacja: 20.09.2008 08:41

Skargi z Poronina okazały się skuteczne

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

Po rozpatrzeniu skargi Komitetu Protestacyjnego Mieszkańców Gminy Poronin Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił postanowienie ministra środowiska o uzgodnieniu warunków środowiskowych dla tego odcinka drogi (sygn. IV SA/Wa 1439/07).

Nie można zatem wykonać (też zaskarżonej do WSA) decyzji wojewody małopolskiego o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji i zgodzie na przedsięwzięcie, której integralną częścią było właśnie uchylone postanowienie. A więc nie można przystąpić do prac przy budowie tego odcinka.

Sąd uznał, że minister środowiska naruszył art. 52 ust. 1 pkt 3 prawa ochrony środowiska. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, na którym się oparł, powinien zawierać m.in. opis analizowanych wariantów: polegającego na niepodejmowaniu przedsięwzięcia oraz najkorzystniejszego dla środowiska. Drugiego wariantu zabrakło, a minister tłumaczył, że nie było takiej potrzeby. Nie jest to bowiem budowa, lecz modernizacja drogi, która będzie biegła po śladzie dotychczasowej. Tymczasem przepisy nie wprowadzają takiego rozróżnienia. Jeżeli inwestycja oddziałuje na środowisko, raport musi spełniać wymagania ustawy.

Nie jest też prawdą, że projektowany odcinek zakopianki będzie biegł tylko po śladzie obecnej drogi, ponieważ planuje się nowe rozwiązania. Na przykład estakadę wymagającą wyburzenia kilkudziesięciu budynków w Poroninie.

Górale zarzucali, że projektowaną inwestycję podzielono na odcinki, co nie pozwala ocenić jej jako całości. Sąd zaś podkreślił, że skoro wchodzi ona w obszar chronionego krajobrazu, powinna być oceniona również pod tym kątem. Tymczasem nie ma żadnej oceny, jak rozbudowa zakopianki i uczynienie z niej czterojezdniowej drogi szybkiego ruchu będzie oddziaływać na obszar chronionego krajobrazu.

Wyrok WSA jest nieprawomocny.

Protestujący mieszkańcy Poronina wielokrotnie podkreślali, że oczekują innej koncepcji tej inwestycji. Urząd marszałkowski woj. małopolskiego przygotowuje studium komunikacyjne dla całego Podhala. Ma ono określić, czy rzeczywiście potrzebna jest dwupasmowa trasa, jeszcze bardziej zwiększająca ruch do zatłoczonego Zakopanego. I czy nie lepiej byłoby zmodernizować kilka równoległych dróg prowadzących w Tatry.

Po rozpatrzeniu skargi Komitetu Protestacyjnego Mieszkańców Gminy Poronin Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił postanowienie ministra środowiska o uzgodnieniu warunków środowiskowych dla tego odcinka drogi (sygn. IV SA/Wa 1439/07).

Nie można zatem wykonać (też zaskarżonej do WSA) decyzji wojewody małopolskiego o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji i zgodzie na przedsięwzięcie, której integralną częścią było właśnie uchylone postanowienie. A więc nie można przystąpić do prac przy budowie tego odcinka.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem