Kilka takich zapisów w regulaminie wynagradzania nauczycieli uchwalonym przez radę miejską w Bełżycach wskutek skargi wojewody lubelskiego zakwestionował [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (sygn. III SA/Lu 207/08)[/b].
Rada uchwaliła, że warunkiem przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego jest posiadanie co najmniej dobrej oceny pracy lub pozytywnej oceny dorobku zawodowego oraz zaangażowanie w realizację czynności i zadań określonych w art. 42 ust 2 pkt 2 i 3 Karty nauczyciela. Ustaliła też, że prawo do tego dodatku nabywa nauczyciel, który przepracował połowę roku szkolnego w danej szkole lub przedszkolu (argumentowała, że dopiero taki upływ czasu pozwala na obiektywną ocenę zaangażowania nauczyciela).
WSA stwierdził, że te kryteria nie znajdują oparcia w przepisach rozporządzania MENiS z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy. Rolą rady jest uszczegółowienie ogólnych, wymienionych przez ustawodawcę, warunków przyznawania dodatku motywacyjnego, a nie ustalanie nowych kryteriów.
WSA zakwestionował też inne przepisy regulaminu, w którym rada postanowiła, że dodatek motywacyjny nie przysługuje nauczycielom przebywającym w stanie nieczynnym, zawieszonym w pełnieniu powierzonych obowiązków oraz dopuszczających się rażącego naruszenia dyscypliny pracy.
Sąd uznał, że uregulowaniami tymi rada przekroczyła kompetencje przyznane jej przez ustawodawcę w art. 30 ust. 6 pkt 1 Karty nauczyciela. Przepis ten upoważnia organ prowadzący szkołę do określenia w drodze regulaminu m.in. wysokości stawek dodatku motywacyjnego oraz szczegółowych warunków jego przyznawania, ale w upoważnieniu tym nie mieści się kompetencja organu do uregulowania warunków, w których dodatek motywacyjny nie może być nauczycielowi przyznany.