Firma musi informować, czy nie stosuje niedozwolonych klauzul

Ukarani za stosowanie zakazanych klauzul muszą powiadomić urzędników, czy je zmienili. W przeciwnym razie grozi im sankcja finansowa

Publikacja: 03.02.2009 06:52

Firma musi informować, czy nie stosuje niedozwolonych klauzul

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Przekonała się o tym telewizja kablowa Star TV z Tarnowa, która teraz musi zapłacić 9,5 tys. zł kary. Łódzka delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów miała zastrzeżenia do regulaminu świadczenia usług, który miała kablówka. Był on wzorcem umowy. W jednym z jego punktów był zapis, że informowanie abonentów o zmianach wysokości opłat odbywa się z minimum 15-dniowym wyprzedzeniem. Komunikat o podwyżkach miał się pojawiać w telegazecie na kanale informacyjnym kablówki, w ogłoszeniach rozwieszanych w budynkach albo w korespondencji emailowej.

UOKiK podkreślał, że klauzula o zbliżonej treści była już wpisana do rejestru postanowień niedozwolonych. Każda firma powinna śledzić rejestr prowadzony przez UOKiK i eliminować ze swoich umów klauzule o zbliżonej treści lub skutkach prawnych.

Kablówka replikowała, że trudno mówić o stosowaniu zapisu, który był niezgodny z prawem telekomunikacyjnym. Nawet gdyby kablówka chciała zmienić wysokość opłat (a tak od wielu lat się nie zdarzyło), to i tak musiałaby zastosować tryb przewidziany w prawie telekomunikacyjnym.

[b]Nie przekonało to urzędników i sądów (zarówno I instancji, jak i apelacyjnego), bo powołały się na wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 30 listopada 2004 r. (sygn. VI ACa 399/04)[/b]. Z orzeczenia tego wynika, że pojęcie stosowania wzorców umów należy wiązać z momentem zawierania umowy z użyciem tego wzorca, nie zaś z samym wykonywaniem postanowień umowy z użyciem tego wzorca.

[b]Drugi zarzut, to[/b] – mimo zobowiązania się kablówki do zrobienia w ciągu 14 dni zmian we wzorcu umowy – [b]brak nadesłania informacji o podjętych działaniach, w tym o treści poprawionego regulaminu świadczenia usług. Kablówka nie przedstawiła dowodów, że zmieniła swoją praktykę.[/b] Było to więc naruszenie [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185138]ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.)[/link].

Sąd uznał, że 9,5 tys. zł to kara adekwatna do celów, jakim ma służyć (czyli edukacja przedsiębiorców) i z odpowiednim stopniem odczuwalności.

Wyrok jest prawomocny ([b]sygn. VI Aca 1084/08[/b]).

Przekonała się o tym telewizja kablowa Star TV z Tarnowa, która teraz musi zapłacić 9,5 tys. zł kary. Łódzka delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów miała zastrzeżenia do regulaminu świadczenia usług, który miała kablówka. Był on wzorcem umowy. W jednym z jego punktów był zapis, że informowanie abonentów o zmianach wysokości opłat odbywa się z minimum 15-dniowym wyprzedzeniem. Komunikat o podwyżkach miał się pojawiać w telegazecie na kanale informacyjnym kablówki, w ogłoszeniach rozwieszanych w budynkach albo w korespondencji emailowej.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów