[b]Tak orzekł WSA w Krakowie 30 marca 2010 r. (I SA/Kr 213/10, I SA/Kr 214/10).[/b]
Spółka prowadząca działalność radiową organizowała konkursy, w ramach których dawała słuchaczom nieodpłatnie nagrody. Towary te przekazywane były na cele związane z przedsiębiorstwem, nie były przedmiotami małej wartości ani próbkami w rozumieniu art. 7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link]. Spółka odliczała VAT naliczony przy zakupie nagród.
Zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem: czy w świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r. takie nieodpłatne przekazanie towarów nie podlega VAT, a spółka zachowuje prawo do odliczenia VAT naliczonego?
Jej zdaniem nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa spółki w ramach realizacji celów reklamowych nie podlega VAT. Spółka powołała się też na [b]wyrok NSA z 23 marca 2009 r. (I FPS 6/08)[/b], dotyczący podobnej sytuacji.
Izba skarbowa nie zgodziła się z tym. Stwierdziła, że nieodpłatne przekazanie słuchaczom nagród jest dostawą towarów na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Argumentowała, że przy założeniu racjonalności ustawodawcy, który wyłączył w art. 7 ust. 3 opodatkowanie przekazywania próbek i prezentów o małej wartości, przekazywanie wszelkich innych towarów jest opodatkowane, pod warunkiem że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności. Organ powołał się też na art. 5 ust. 6 VI dyrektywy.