Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił 9 czerwca odwołanie gminy Rychwał od decyzji dyrektora Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Poznaniu uznającej, że nadużywała ona pozycji dominującej na lokalnym rynku odbierania nieczystości. Gmina miała zapłacić karę 2650 zł.
– Nadużywanie pozycji dominującej miało polegać na odmowie zawarcia umowy z Zakładem Oczyszczania Terenu Bakun w Roztoce na odbiór nieczystości od właścicieli nieruchomości. Gmina naruszyła w ten sposób art. 8 ust. 2 pkt 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E340A3A52D366FCC9FEB499452DC86EF?id=180241]ustawy z 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów[/link] – uzasadniał sędzia. UOKiK wszczął postępowanie w sprawie na skutek wniosku samego przedsiębiorcy.
– Nie wydając zgody na przyjmowanie nieczystości ciekłych, gmina skutecznie utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej swojemu konkurentowi. To powoduje ograniczenie konkurencji ukierunkowanej na podwyższanie standardu własnych usług i obniżanie cen – stwierdził w decyzji szef delegatury. Dodał, że każde ograniczanie konkurencji jest objawem naruszania interesu publicznego. Działalność gminy wpływa bezpośrednio także na interesy podmiotów korzystających z usług przedsiębiorców, którzy mogą być pozbawieni możliwości wyboru optymalnej dla siebie oferty.
ZGKiM gminy odmawiał zawarcia umowy z przedsiębiorcą. Uzasadniał swoje stanowisko wyczerpaniem limitu ścieków dla oczyszczalni w Rychwale. Postępowanie dowodowe wykazało jednak, że zawierała jednocześnie umowy z innymi firmami, nie powołując się na te ograniczenia.
Dyrektor delegatury zauważył też, że argument gminy dotyczący uwarunkowań technologicznych oczyszczalni nie ma znaczenia, gdyż od zwiększenia liczby firm dowożących nieczystości z terenu nie przybędzie ścieków wytwarzanych przez jej mieszkańców.