Wojewoda musiał stwierdzić wygaśnięcie mandatu radnego

Radny nie może być prezesem banku prowadzącego obsługę finansową jego gminy - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny

Publikacja: 16.06.2010 05:00

Wojewoda musiał stwierdzić wygaśnięcie mandatu radnego

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Artykuł 24f ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5506D1BAEC8349263F5007D045AFA60F?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] zakazujący radnym zarządzania działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia gminy, nie mówi bowiem o zarządzaniu, lecz o wykorzystywaniu tego mienia do prowadzenia działalności gospodarczej – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 czerwca [b](sygn. II OSK 718/10)[/b]. Jest to szersze pojęcie. Ustawodawca celowo stworzył taki przepis, by umożliwić stosowanie go we wszystkich sytuacjach korupcjogennych.

Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw nakazuje w takiej sytuacji wygaśnięcie mandatu radnego. Toteż wojewoda podkarpacki stwierdził wygaśnięcie mandatu Kazimierza G., radnego rady gminy Żołynia. Sprawowanie przez Kazimierza G. funkcji prezesa zarządu Banku Spółdzielczego w Żołyni, prowadzącego obsługę finansową urzędu gminy, powoduje, iż radny zarządza działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia gminy. Naruszył więc zakaz łączenia mandatu radnego z wykonywaniem takiej działalności – stwierdził wojewoda.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie podzielił stanowisko wojewody i oddalił skargę gminy Żołynia oraz Kazimierza G. na zarządzenie zastępcze wojewody [b](sygn. II SA/Rz 811/09)[/b].

W skardze kasacyjnej do NSA pełnomocnik Kazimierza G. podważał tezę o istnieniu relacji między działalnością gminy a bankiem.

– Takiej relacji nie ma – twierdził – gdyż do chwili przekazania środków gminy bankowi są one jej własnością. Kazimierz G. nie ma więc żadnej możliwości dysponowania nimi. W momencie przelania ich do banku stają się one natomiast własnością banku. Nie ma więc łączności, która pozwalałaby na uznanie, iż bank wykorzystuje mienie gminy.

NSA przyznał jednak rację wojewodzie i sądowi pierwszej instancji. Uzasadniając wyrok oddalający skargę, sędzia Wiesław Kisiel powiedział, że art. 24f ustawy o samorządzie gminy nie wskazuje na własność, nie mówi też o zarządzaniu mieniem komunalnym. Używa szerszego określenia, jakim jest wykorzystywanie tego mienia. A to jest istotna różnica – podkreślił sędzia.

W myśl ustawy o samorządzie gminnym to właśnie rada gminy uchwala budżet, podejmuje uchwały w sprawach majątkowych gminy. Uczestniczą w tym radni. Bank prowadzący obsługę finansową gminy może obracać czasowo wolnymi środkami pieniężnymi zgromadzonymi na jej rachunku bankowym. Prowadzenie działalności gospodarczej przez bank, w której jeden z elementów stanowią środki finansowe gminy, wiąże się więc z wykorzystaniem mienia komunalnego. Należy zatem uznać, że radny będący prezesem banku obsługującego jednostkę samorządu, w której uzyskał mandat, zarządza działalnością gospodarczą z wykorzystaniem tego mienia [b](sygn. II OSK 718/10)[/b].

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo