Artykuł 24f ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5506D1BAEC8349263F5007D045AFA60F?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] zakazujący radnym zarządzania działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia gminy, nie mówi bowiem o zarządzaniu, lecz o wykorzystywaniu tego mienia do prowadzenia działalności gospodarczej – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 czerwca [b](sygn. II OSK 718/10)[/b]. Jest to szersze pojęcie. Ustawodawca celowo stworzył taki przepis, by umożliwić stosowanie go we wszystkich sytuacjach korupcjogennych.
Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw nakazuje w takiej sytuacji wygaśnięcie mandatu radnego. Toteż wojewoda podkarpacki stwierdził wygaśnięcie mandatu Kazimierza G., radnego rady gminy Żołynia. Sprawowanie przez Kazimierza G. funkcji prezesa zarządu Banku Spółdzielczego w Żołyni, prowadzącego obsługę finansową urzędu gminy, powoduje, iż radny zarządza działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia gminy. Naruszył więc zakaz łączenia mandatu radnego z wykonywaniem takiej działalności – stwierdził wojewoda.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie podzielił stanowisko wojewody i oddalił skargę gminy Żołynia oraz Kazimierza G. na zarządzenie zastępcze wojewody [b](sygn. II SA/Rz 811/09)[/b].
W skardze kasacyjnej do NSA pełnomocnik Kazimierza G. podważał tezę o istnieniu relacji między działalnością gminy a bankiem.
– Takiej relacji nie ma – twierdził – gdyż do chwili przekazania środków gminy bankowi są one jej własnością. Kazimierz G. nie ma więc żadnej możliwości dysponowania nimi. W momencie przelania ich do banku stają się one natomiast własnością banku. Nie ma więc łączności, która pozwalałaby na uznanie, iż bank wykorzystuje mienie gminy.