Określając środowiskowe uwarunkowania na prowadzenie skupu złomu oraz składu opału, burmistrz Więcborka w woj. kujawsko-pomorskim stwierdził, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Nakaz przeprowadzenia takiej oceny bądź odstąpienia od niej przewiduje, dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, ustawa z 2008 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=289150]o udostępnieniu informacji o środowisku jego ochronie[/link] (…). Punkty zbierania lub przeładunku odpadów, w tym złomu, znajdują się na liście takich przedsięwzięć. Ale planowana inwestycja miała polegać na składowaniu i sprzedaży opału oraz skupie i segregacji złomu. Węgiel ma być składowany na utwardzonym placu w hałdach, a złom w pięciu kontenerach metalowych. Zostanie też podłączony separator substancji ropopochodnych, gromadzonych w szczelnym zbiorniku.
Sąsiedzi inwestycji odwołali się jednak do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, a kiedy SKO oddaliło odwołanie, złożyli skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy. Zarzucili, że decyzja burmistrza narusza [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175842]rozporządzenie Rady Ministrów z 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko[/link] oraz dyrektywy środowiskowej Rady z 1985 r.
[srodtytul]Nie zawsze obowiązek[/srodtytul]
WSA w Bydgoszczy jednak oddalił skargę. Punkty zbierania lub przeładunku odpadów, w tym złomu, oraz instalacje do magazynowania kopalnych surowców energetycznych (tak więc również węgla) są na liście przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko. Można zatem nałożyć obowiązek sporządzenia raportu o takim oddziaływaniu. Jednakże można też od niego odstąpić. Ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przeprowadza się bowiem: obligatoryjnie (dla planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko) oraz fakultatywnie (dla mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko).