[b]Po wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 7 października 2010 r. (w sprawach połączonych C-53/09 i C-55/09 Loyalty Management UK Ltd – dalej LMUK i Baxi Group Ltd – dalej Baxi)[/b] będą mieć z tym problem.
[srodtytul]Brytyjska sprawa[/srodtytul]
LMUK i Baxi uczestniczyli w programach lojalnościowych, w których konsumenci wymieniali zgromadzone punkty na nagrody w postaci towarów lub usług. Przyznanie nagrody uwarunkowane było zakupem przez konsumenta określonego w regulaminie programu wolumenu towarów lub usług od sponsorów programu (firm, w imieniu których był on organizowany).
LMUK pełnił rolę zewnętrznego operatora programu, tj. obciążał sponsorów określoną kwotą za każdy wymieniony przez konsumenta punkt w zamian za nagrodę oraz opłatą roczną za wprowadzanie do obrotu, rozwój i promocję programu lojalnościowego.
Kupował nagrody od zewnętrznych dostawców, którzy w zamian za wynagrodzenie należne od LMUK przekazywali prezenty bezpośrednio konsumentom. LMUK traktował kwoty należne zewnętrznym dostawcom jako wynagrodzenie z tytułu ich usług i odliczał VAT z wystawionych przez nich faktur.