Reklama
Rozwiń
Reklama

Utrzymanie porządku obowiązkiem gminy

Regulamin nie może nakładać na właścicieli nieruchomości obowiązków pozaustawowych

Publikacja: 05.05.2011 05:00

Utrzymanie porządku obowiązkiem gminy

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie przychylił się do skargi prokuratora rejonowego w Elblągu i stwierdził nieważność licznych zapisów uchwały Rady Gminy Elbląg w sprawie utrzymania czystości i porządku  na terenie gminy (sygnatura akt II SA/Ol 145/11).

Sąd uznał za bezpodstawny nałożony na właścicieli nieruchomości obowiązek niezwłocznego usuwania sopli i nawisów z dachów i gzymsów budynków nad chodnikami i ciągami komunikacyjnymi. Zdaniem sądu regulamin może wprowadzać obowiązek uprzątania przez właściciela nieruchomości śniegu i lodu z części nieruchomości służących do użytku publicznego, ale za taką strefę nie można uznać dachów i gzymsów budynków, ponieważ nie są to ciągi komunikacyjne.

Organizator imprezy to nie właściciel

Regulamin bezzasadnie zobowiązywał także właścicieli nieruchomości do przeprowadzania, co najmniej raz w roku, deratyzacji na terenie nieruchomości. Zgodnie zaś z art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustawodawca upoważnił radę gminy jedynie do wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania. Nie dał jej upoważnienia do nałożenia takiego obowiązku na podmioty prywatne.

Za bezprawny sąd uznał nałożony na organizatorów imprez masowych obowiązek wyposażenia miejsca imprezy w urządzenia do utrzymania czystości. Organizatora takiej imprezy nie można bowiem utożsamiać z właścicielem nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 wspomnianej ustawy, a tylko on jest adresatem obowiązków dotyczących utrzymania czystości  i porządku na obszarze gminy. Organizatorzy imprez masowych nie należą też do podmiotów wymienionych w art. 5 ust. 2 – 4, na które ustawa nakłada  obowiązki  utrzymania czystości i porządku.

Ustawa upoważnia radę gminy do wyznaczenia terminów deratyzacji

Reklama
Reklama

Nie ma też oparcia w przepisach ustawy nałożona m.in. na kierowników budowy powinność wyposażenia nieruchomości w pojemniki, utrzymania ich w czystości oraz przechowywania dokumentacji wywozu nieczystości. Podmioty te, nie będąc właścicielami nieruchomości, nie mogą być obarczeni obowiązkami nakładanymi przez regulamin. Poza tym w myśl samej ustawy (art. 5 ust. 2) ich wykonywanie na terenie budowy należy do wykonawcy robót budowlanych.

Bez obowiązku kompostowania

Rada przekroczyła też kompetencje, zobowiązując właścicieli lub użytkowników nieruchomości do udokumentowania wywozu nieczystości ciekłych poprzez okazanie umowy i dowodów wpłat, które muszą przechowywać przez dwa lata. Tymczasem regulamin może określać jedynie częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych.

Niesłusznie także zobowiązała właścicieli nieruchomości do kompostowania odpadów biodegradowalnych, podczas gdy ustawa (art. 7 ust. 4) pozwala radzie jedynie określić maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania. Sąd potwierdził też zarzuty prokuratora o powtórzeniu w regulaminie pojęć zdefiniowanych w przepisach ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz w innych aktach rangi ustawowej, a także o wprowadzeniu własnych definicji pojęć niezgodnie z zasadami techniki prawodawczej.

Zanim sąd wydał wyrok, rada sama zmieniła większość zaskarżonych przepisów.

Zobacz więcej w serwisie:

Samorząd

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie przychylił się do skargi prokuratora rejonowego w Elblągu i stwierdził nieważność licznych zapisów uchwały Rady Gminy Elbląg w sprawie utrzymania czystości i porządku  na terenie gminy (sygnatura akt II SA/Ol 145/11).

Sąd uznał za bezpodstawny nałożony na właścicieli nieruchomości obowiązek niezwłocznego usuwania sopli i nawisów z dachów i gzymsów budynków nad chodnikami i ciągami komunikacyjnymi. Zdaniem sądu regulamin może wprowadzać obowiązek uprzątania przez właściciela nieruchomości śniegu i lodu z części nieruchomości służących do użytku publicznego, ale za taką strefę nie można uznać dachów i gzymsów budynków, ponieważ nie są to ciągi komunikacyjne.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama