Już wcześniej Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił odmowną decyzję, a wczoraj Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną ministra na ten wyrok (sygnatura akt: I OSK 1332/10).
Tramwaje Warszawskie wystąpiły o zezwolenie na uprzywilejowanie w ruchu drogowym dla pięciu nowych samochodów. Zgodnie z art. 53 ust. 1 pkt 12 prawa o ruchu drogowym takie zezwolenie może zostać udzielone jedynie jednostkom, których pojazdy będą używane jako uprzywilejowane w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego.
W uzasadnieniu wniosku Tramwaje Warszawskie sprecyzowały, że chodzi o zezwolenia dla pojazdów nadzoru ruchu. Uprzywilejowanie w ruchu drogowym umożliwi szybki dojazd na miejsce wypadku.
– Inspektorzy nadzoru ruchu, przeszkoleni w udzielaniu pierwszej pomocy, pojawiają się jako pierwsi na miejscu awarii i wypadków. Zabezpieczają teren wypadku, kierują akcją ratowniczą, m.in. przy użyciu dźwigów do podnoszenia wagonów – mówi Wacław Niewiadomski, szef Nadzoru Ruchu w Tramwajach Warszawskich. – Radiowozy nadzoru ruchu wyjeżdżają do takich zdarzeń kilkaset razy w roku – dodaje.
Uprzywilejowanie pojazdu jest możliwe wówczas, gdy służy ratowaniu życia i zdrowia ludzkiego