Reklama

Uprzywilejowany pojazd dojedzie szybciej

Minister spraw wewnętrznych i administracji ma ponownie rozpatrzyć wniosek spółki Tramwaje Warszawskie o uprzywilejowanie w ruchu drogowym pojazdów nadzoru

Publikacja: 28.07.2011 04:50

Uprzywilejowany pojazd dojedzie szybciej

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska Magda Starowieyska

Już wcześniej Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił odmowną decyzję, a wczoraj Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną ministra na ten wyrok (sygnatura akt: I OSK 1332/10).

Tramwaje Warszawskie wystąpiły o zezwolenie na uprzywilejowanie w ruchu drogowym dla pięciu nowych samochodów. Zgodnie z art. 53 ust. 1 pkt 12 prawa o ruchu drogowym takie zezwolenie może zostać udzielone jedynie jednostkom, których pojazdy będą używane jako uprzywilejowane w związku z ratowaniem życia lub zdrowia ludzkiego.

W uzasadnieniu wniosku Tramwaje Warszawskie sprecyzowały, że chodzi o zezwolenia dla pojazdów nadzoru ruchu. Uprzywilejowanie w ruchu drogowym umożliwi  szybki dojazd na miejsce wypadku.

– Inspektorzy nadzoru ruchu, przeszkoleni w udzielaniu pierwszej pomocy, pojawiają się jako pierwsi na miejscu awarii i wypadków. Zabezpieczają teren wypadku, kierują akcją ratowniczą, m.in. przy użyciu dźwigów do podnoszenia wagonów – mówi Wacław Niewiadomski, szef Nadzoru Ruchu w Tramwajach Warszawskich. – Radiowozy nadzoru ruchu wyjeżdżają do takich zdarzeń kilkaset razy w roku – dodaje.

Uprzywilejowanie pojazdu jest możliwe wówczas, gdy służy   ratowaniu życia i zdrowia ludzkiego

Reklama
Reklama

Decyzja była jednak odmowna. Usuwanie awarii i zabezpieczanie miejsc wypadków nie wyczerpuje warunków do uprzywilejowania w ruchu drogowym – stwierdził minister. Jedyną przesłanką uprzywilejowania może być ratowanie życia lub zdrowia ludzkiego.

– Interpretacja wspomnianego przepisu musi być ścisła i rygorystyczna – mówi radca prawny Piotr Korzeniowski, pełnomocnik ministra. – Nie można przyjąć, że pracownicy nadzoru wykonują działania związane z ratowaniem życia i zdrowia.

– Wydając decyzję, minister nie uwzględnił, że od interwencji służb nadzoru zależy niejednokrotnie szybkie wydobycie człowieka spod tramwaju czy uchronienie ludzi od porażenia prądem w razie zerwania sieci trakcyjnej. W takich chwilach liczy się przede wszystkim szybkie dotarcie na miejsce wypadku. Bez specjalnych uprawnień i oznakowania pojazdy ugrzęzną w korkach – mówi adwokat Jan Fabryczewski reprezentujący Tramwaje Warszawskie. – Przez wiele lat pojazdy nadzoru ruchu miały   uprzywilejowanie i nie bardzo wiadomo, dlaczego teraz miałyby je utracić – wyjaśnia.

Zarówno WSA, jak i obecnie NSA doszły do wniosku, że minister tego nie wyjaśnił. Nie ocenił udziału inspektorów nadzoru w kilkuset zdarzeniach związanych z ruchem tramwajowym w stolicy.

Wprawdzie ratowanie życia lub zdrowia ludzkiego nie jest podstawową działalnością wnioskodawcy, jednak czynności wykonywane przez inspektorów nadzoru ruchu zmierzają do ratowania życia i zdrowia ludzkiego

– stwierdził WSA w Warszawie, uchylając odmowną decyzję.

Reklama
Reklama

NSA oddalił  skargę kasacyjną  ministra  od tego wyroku.  Sędzia Izabella Kulig-Maciszewska powiedziała, że nie zbadano różnych sytuacji, na które powołują się Tramwaje Warszawskie.

Nie wiadomo także, dlaczego obecnie nie wyrażono na to zgody, skoro dotychczas nie negowano uprzywilejowania  używanych  przez nadzór ruchu  pojazdów.

Teraz minister będzie musiał wydać nową decyzję.

Przeczytaj także artykuły:

Czytaj także w serwisie:

» Samorząd » Zadania » Drogi i transport

Praca, Emerytury i renty
„Lewaków i morderców nienarodzonych nie zatrudniamy”. Sąd o dyskryminacji przy rekrutacji
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Prawo w Polsce
Kiedy można zmienić kategorię wojskową? Oto jak wygląda procedura
Prawo w Polsce
W tych miejscach lepiej nie zbierać grzybów. Kary za złamanie przepisów są wysokie
Konsumenci
Przełomowe orzeczenie SN w sprawie frankowiczów. Wyrok TSUE nie zmieni rozliczeń z bankami
Reklama
Reklama