Reklama

Jak długo ważny jest certyfikat rezydencji

Certyfikat rezydencji nieokreślający daty obowiązywania jest wystarczającym dokumentem, pod warunkiem że nie zmienił się stan, o którym zaświadcza

Aktualizacja: 17.08.2011 04:48 Publikacja: 17.08.2011 03:00

Jak długo ważny jest certyfikat rezydencji

Foto: www.sxc.hu

Red

Tak orzekł WSA we Wrocławiu 14 lipca 2011 (I SA/Wr 684/11).

Spółka (bank), będąc płatnikiem, ma obowiązek posiadania certyfikatu rezydencji w momencie dokonywania wypłaty na rzecz osoby niemającej miejsca zamieszkania na terenie Polski.

Posiadane przez nią certyfikaty nie zawierają daty końcowej ich obowiązywania, w związku z czym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej pytała, czy taki certyfikat zachowuje aktualność do czasu zmiany sytuacji faktycznej, o której zaświadcza, tzn. do momentu zmiany rezydencji podatkowej osoby zagranicznej. Jej zdaniem tak. Bank dodał, że będzie zawsze dysponował oświadczeniami o miejscu rezydencji, otrzymanymi od osób, którym dokonuje wypłat.

Organ podatkowy nie zgodził się ze spółką. Wskazał, że ponieważ certyfikat ma charakter zaświadczenia, nie może potwierdzać stanu przyszłego, a jedynie teraźniejszy bądź przeszły. Dlatego – w opinii organu – płatnik powinien posiadać certyfikat rezydencji, którego ważność na dzień wypłaty została w nim potwierdzona.

Zdaniem sądu jest to nieprawidłowe stanowisko, bowiem dopóki osoba uprawniona do wypłaty pozostaje w miejscu zamieszkania wskazanym w certyfikacie, a certyfikat nie zawiera daty ograniczającej czas jego obowiązywania, dopóty nie sposób przyjąć, że nie może być skuteczny.

Reklama
Reklama

Sąd podkreślił, że certyfikaty rezydencji wydawane są przez państwa o różnych regulacjach podatkowych i nie ma zunifikowanego wzoru takiego dokumentu. Dlatego certyfikat nieokreślający końcowej daty jego obowiązywania jest równie ważny jak ten ze wskazaną w nim datą.

—Aneta Winiarska współpracowniczka Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte

Komentuje Maciej Żurek konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie)

Sąd stwierdził, że jeśli certyfikat rezydencji nie zawiera daty ograniczającej czas jego obowiązywania, należy przyjąć, że mamy do czynienia z aktualnym dokumentem, dopóki stan faktyczny w nim potwierdzony się nie zmieni. W konsekwencji tego typu certyfikat rezydencji może utracić aktualność w krótkim czasie po uzyskaniu go od podatnika albo może pozostać aktualny przez wiele lat.

Co prawda wymusza to konieczność weryfikowania możliwych zmian rezydencji podatnika, jednak, jak podkreślił sąd, nie ma podstaw prawnych do wymagania od płatników podatku u źródła uzyskania kolejnego certyfikatu rezydencji, w sytuacji gdy dysponują wciąż aktualnym potwierdzeniem.

Pogląd, że certyfikat rezydencji nieokreślający daty ograniczającej czas jego obowiązywania zachowuje swoją aktualność tak długo, jak długo nie zmieni się potwierdzony w nim stan faktyczny, do niedawna podzielały także organy podatkowe (tak np. Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 20 kwietnia 2010, ILPB3/423-110/10-2/DS, oraz Izba Skarbowa w Warszawie interpretacji z 21 kwietnia 2010, IPPB5/423-84/10-4/AM).

Reklama
Reklama

Jednak już w interpretacjach podatkowych wydawanych zwłaszcza w 2011 r. prezentują odmienne stanowisko, zgodnie z którym nie można uznać, że certyfikat rezydencji, który zawiera jedynie datę wydania, jest zaświadczeniem o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych obejmującym okres aż do momentu zmiany rezydencji podatnika.

W konsekwencji dysponowanie takim certyfikatem, wydanym w latach wcześniejszych, nie zwalnia płatnika z obowiązku uzyskania certyfikatu rezydencji dotyczącego okresu, w którym doszło do wypłat podlegających obowiązkowi pobrania podatku u źródła (tak np. Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 2 marca 2011, ITPB1/415-1123a/10/TK, oraz Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 1 lipca 2011, IPPB4/415-319/11-6/ SP).

Obowiązek uzyskiwania certyfikatów rezydencji jest często znacznym obciążeniem administracyjnym. Przyjęcie stanowiska sądu mogłoby być znacznym ułatwieniem dla płatników podatku u źródła. Jednak, biorąc pod uwagę obecne stanowisko organów podatkowych, grozi to sporem z fiskusem.

Zobacz więcej w serwisie:

Dobra Firma

»

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Tak orzekł WSA we Wrocławiu 14 lipca 2011 (I SA/Wr 684/11).

Spółka (bank), będąc płatnikiem, ma obowiązek posiadania certyfikatu rezydencji w momencie dokonywania wypłaty na rzecz osoby niemającej miejsca zamieszkania na terenie Polski.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Prawo drogowe
Kiedy na skrzyżowaniu działa zasada „prawej ręki"? Sąd rozstrzygnął spór
Prawo karne
Ponad 300 km/h przez Warszawę. Niespodziewany zwrot ws. pirata drogowego
Edukacja i wychowanie
Prywatne uczelnie przejmują studentów psychologii. Alarmujący raport
Sądy i trybunały
Prof. Piotr Tuleja: Ustrój Polski się zmienił, wróciliśmy do XIX wieku
Spadki i darowizny
Ile razy można zmienić testament notarialny i w jakim trybie? Zasady są jasne
Reklama
Reklama