[b]Taki skutek ma wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 30 kwietnia 2009 r.[/b], w którym za niezgodne z konstytucją oraz z art. 47 ust. 7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6437AC668952505FC2DCF450AA0D0B33?id=257066]ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych[/link] uznał postanowienia § 5 ust. 1[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=60AF0D832790BA85F68D28896EC551F7?id=170714] rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad obliczania i trybu przekazywania gminom dotacji celowej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (DzU z 2003 r. nr 166, poz. 1616 ze zm.)[/link].
[srodtytul]680 tys. do zwrotu[/srodtytul]
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w ustawie z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych minister gospodarki, pracy i polityki społecznej wydał rozporządzenie, którego § 5 ust. 1 zaskarżyła do TK Rada Miasta Gorzowa Wielkopolskiego.
Zgodnie z jego treścią [b]gmina, która nie złoży wniosku w określonym przepisami terminie (do 25 marca), zwraca otrzymaną kwotę rekompensującą dochody utracone z tytułu zwolnień wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowych[/b] na rachunek Funduszu. W razie niedokonania zwrotu otrzymanej przez gminę kwoty rekompensującej dochody utracone z tytułu zwolnień podatkowych, prezes PFRON wzywa do zwrotu tej kwoty.
W takiej sytuacji znalazł się właśnie Gorzów Wielkopolski, który na mocy decyzji prezesa Funduszu miał mu zwrócić 680 tys. zł. wraz z odsetkami. Prezydent miasta wniósł o przywrócenie terminu do złożenia wniosku, jednakże prezes PFRON, uznając, że termin do składania wniosków jest terminem nieprzywracalnym, postępowanie umorzył. Stanowisko Funduszu potwierdził rozpatrujący odwołanie minister pracy i polityki społecznej. Stwierdził, że miasto utraciło prawo rekompensaty, a organ