Naczelny [b]Sąd Administracyjny w wyroku z 10 marca 2009 r. (II OSK 1623/08)[/b] stwierdził, że przekazanie publicznych zadań likwidowanego publicznego zakładu nastąpiło do niepublicznego, w wyniku czego doszło do prywatyzacji zadań publicznych z zakresu ochrony zdrowia. Prywatyzacja określonej kategorii zadań publicznych musi mieć natomiast podstawę prawną, której obecnie brak. Sąd uznał, że likwidacja jedynego publicznego szpitala w powiecie powoduje wyzbycie się zadań z zakresu ochrony zdrowia, gdyż w celu realizacji tych zadań przez powiat ustawodawca określił prawną formę działania w postaci publicznego zakładu opieki zdrowotnej (art. 8 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=60B0D640D6E8D3775B49A721C2C7662A?id=184739]o zakładach opieki zdrowotnej[/link]).
Wyrokiem tym NSA oddalił skargę kasacyjną Rady Powiatu Kluczborskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu i potwierdzającym tym samym nieważność uchwały Rady Powiatu w Kluczborku z lipca 2005 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kluczborku.
Czy rzeczywiście przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego wykonywania zadania publicznego podmiotowi niepublicznemu pozbawia takie zadanie charakteru publicznego?
[srodtytul]W konstytucji i ustawach[/srodtytul]
W literaturze najczęściej określa się zadania publiczne jako te, które służą zaspokajaniu potrzeb zbiorowych określonych społeczności. Podkreśla się, że zadanie publiczne jest prawnym obowiązkiem przypisanym wskazanemu ustawą podmiotowi i jest realizowane w interesie publicznym.