[b]Tak orzekł Sąd Najwyższy w postanowieniu z 11 marca 2009 r. (II UZ 2/09).[/b]
Zarówno art. 401[sup]1 [/sup][link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=906021C3C4F8A71B08066CD633B6506B?id=70930]kodeksu postępowania cywilnego[/link], jak i art. 145 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] przewiduje możliwość wznowienia postępowania, które zostało zakończone prawomocnym orzeczeniem. Jest to możliwe, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego zostało wydane orzeczenie.
[srodtytul]Powstały wątpliwości[/srodtytul]
[b]Wątpliwości powstały w sytuacji, gdy podstawę wznowienia stanowi wyrok interpretacyjny TK.[/b]
Sąd apelacyjny stwierdził, że to żadna podstawa i odrzucił skargę o wznowienie postępowania zakończonego prawomocnym wyrokiem tego sądu, który oddalał apelację od wyroku sądu okręgowego, oddalającego odwołanie od decyzji ZUS. Dlatego że [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=276339]TK w wyroku z 24 czerwca 2008 r., SK 16/06 (DzU nr 119, poz. 771)[/link] nie orzekł o niezgodności art. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176768]41 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2005 r. nr 31, poz. 267 ze zm., dalej ustawa zasiłkowa)[/link], ale wydał tzw. orzeczenie interpretacyjne. Jego konsekwencją nie jest wyeliminowanie konkretnego przepisu z porządku prawnego, ale przedstawienie określonej jego wykładni. Stąd nie stanowi podstawy do wznowienia postępowania na podstawie art. 401[sup]1[/sup] k.p.c.