Nestlé kontra Unilever, czyli spór o klientów

Unilever Polska odwołuje się od sądowego zakazu. Zabronił on spółce wymuszania na dystrybutorach klauzuli umownej, zgodnie z którą nie będą korzystać z innych programów lojalnościowych niż „Lato z Algidą 2010”

Publikacja: 26.04.2010 04:42

Nestlé kontra Unilever, czyli spór o klientów

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Warszawski Okręgowy Sąd Gospodarczy uwzględnił 7 kwietnia wniosek Nestlé Polska i zakazał jej konkurentowi umieszczania w umowach postanowień zabraniających korzystania z innych programów lojalnościowych niż program Unilever Polska. Dokładniej – programu dotyczącego lodów marki Nestlé. Dodajmy, że Nestlé Polska też ma taki program: „Złoty sezon z Nestlé 2010”.

Sąd uznał, że Nestlé dostatecznie uprawdopodobniła, że Unilever stara się wymusić na dystrybutorach i sprzedawcach, by nie zawierali umów z Nestlé Polska.

Podstawa prawna zakazu to przepisy art. 15 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2D6C41711B7EB09EDEEC53F3AF19CA0C?id=170546]ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji[/link], które za sprzeczne z prawem uznaje utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez działania zmierzające do wymuszenia na klientach wyboru (jako kontrahenta) określonego przedsiębiorcy.

– Dystrybutorzy, którzy wcześniej współpracowali zarówno z Unilever, jak i z Nestlé, mając tak sformułowaną umowę, muszą dokonać wyboru między ofertą tych firm. A ponieważ Unilever ma silniejszą pozycję na rynku i gwarantuje korzystniejszą prowizję, najprawdopodobniej skorzystają z propozycji tej właśnie spółki. Wnioskodawca uprawdopodobnił więc, że stosowanie klauzuli ogranicza kontraktowanie dystrybutorów z Nestlé – wskazała sędzia w uzasadnieniu postanowienia.

Tego rodzaju zakaz sąd wydaje na czas procesu – w tym wypadku działa on tylko na przyszłość. Dlatego mec. Maciej Szafraniec z kancelarii Wardyński i Wspólnicy, która reprezentuje Nestlé, zapowiada odwołanie, by zakaz objął także umowy już zawarte.

Z kolei Unilever zaskarżył wydany już zakaz.

– Unilever Polska nie ma pozycji dominującej na rynku lodów i nie utrudnia nikomu, również Nestlé, dostępu do rynku. Nie nakłania dystrybutorów, by nie nabywali lodów od Nestlé. Każdy dystrybutor może sprzedawać lody obu producentów jednocześnie – argumentuje adwokat Andrzej Tomaszek, pełnomocnik Unilever. – Nestle ma wiele możliwości organizowania akcji promocyjnych swoich produktów i nie wydarzyło się nic, co mogłoby go wypchnąć z rynku. Sąd okręgowy wziął pod uwagę wybiórczą argumentację Nestlé, a i tak udzielił zabezpieczenia tylko w ograniczonym zakresie. My mamy przekonywające argumenty i liczymy na to, że sąd II instancji uchyli zabezpieczenie – dodaje pełnomocnik Unilever.

Warszawski Okręgowy Sąd Gospodarczy uwzględnił 7 kwietnia wniosek Nestlé Polska i zakazał jej konkurentowi umieszczania w umowach postanowień zabraniających korzystania z innych programów lojalnościowych niż program Unilever Polska. Dokładniej – programu dotyczącego lodów marki Nestlé. Dodajmy, że Nestlé Polska też ma taki program: „Złoty sezon z Nestlé 2010”.

Sąd uznał, że Nestlé dostatecznie uprawdopodobniła, że Unilever stara się wymusić na dystrybutorach i sprzedawcach, by nie zawierali umów z Nestlé Polska.

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne