[i][b]Odpowiada Artur Wolny, partner w Sendero tax & legal:[/b][/i]
W ostatnim okresie widać wyraźne rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych co do podatkowego charakteru wydatków niezbędnych dla otrzymania statusu spółki publicznej. Ciekawym wyrazem tej rozbieżności w orzecznictwie są dwa wyroki sądów administracyjnych, które zapadły w tej samej dacie. [b]17 marca 2010 r. WSA we Wrocławiu stwierdził, cytuję:[/b]
„… należy przyjąć, iż wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego, jako mające na celu zwiększenie możliwości gospodarczych podatnika oraz wzrost dochodowości, są kosztami poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów, które – jako niewymienione w art. 16 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link] – powinny stanowić koszty uzyskania przychodów”.
Tego samego dnia NSA w Warszawie uznał natomiast, że: „do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych m.in. na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego. Jeśli zatem środki finansowe otrzymane na ten cel nie są – w świetle wspomnianej regulacji prawnej – kwalifikowane jako przychody, to również wydatków poniesionych bezpośrednio na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego nie można uznać za koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy”.
[srodtytul]Skąd wynikają takie różnice? Czy przepisy są aż tak niejasne? [/srodtytul]