Coraz częściej się zdarza, że działające w różnych branżach firmy organizują wspólną akcję marketingową. Dzięki temu chcą skłonić klientów do większych zakupów. Wcześniej muszą jednak ponieść koszty i podjąć różnego rodzaju działania. Pojawia się wtedy pytanie, czy są one opodatkowane VAT.
Problemem tym zajmował się [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 26 kwietnia 2010 r. ( III SA/Wa 1655/09)[/b]
Sprawa dotyczyła wniosku o interpretację. Wystąpił z nim bank. Zawarł on z jednym z operatorów telefonii komórkowej porozumienie, na mocy którego firmy zamierzają prowadzić wspólną akcję marketingową. Celem jest zwiększenie obrotów każdej z nich.
Strony ustaliły, że operator telefonii będzie dostarczał do placówek banku witryny wystawiennicze, w których umieszczone będą modele aparatów, na jakie klientom banku przyznany zostanie rabat. Ponadto będą oni mogli pobrać za darmo z Internetu i zainstalować w swoich telefonach dodatkowe aplikacje. Obie strony porozumienia zobowiązały się do wysłania do swoich klientów newslettera ze szczegółami akcji marketingowej.
W związku z tym bank poniesie różne koszty, np. związane z przygotowaniem miejsc do zainstalowania witryn wystawienniczych, przygotowaniem materiałów reklamowych. Z kolei druga strona będzie musiała pokryć wydatki wstawienia witryn do placówek banku oraz przygotowania odpowiednich aplikacji na jej stronie internetowej.