Nie na wszystkie wyroby energetyczne jest akcyza

Produkty energetyczne wykorzystywane do celów innych niż napędowe lub grzewcze pozostają poza systemem zharmonizowanego podatku akcyzowego. Ich opodatkowanie jest więc niezgodne z regulacjami wspólnotowymi

Aktualizacja: 05.07.2010 04:40 Publikacja: 05.07.2010 03:00

Nie na wszystkie wyroby energetyczne jest akcyza

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Red

[b]Tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. w wyroku z 28 kwietnia 2010 r (I SA/Go 113/10).[/b]

Zajął się bardzo ważnym dla wszystkich podatników akcyzy zagadnieniem wzajemnej relacji między krajowymi regulacjami akcyzowymi i przepisami wspólnotowymi.

[b] Bardzo często bowiem podatnicy akcyzy w Polsce skarżą się, że krajowe przepisy istotnie różnią się od obowiązujących w innych państwach członkowskich. Powstaje więc pytanie: skąd te różnice się biorą i czy skargi są słuszne? [/b]

Ustalenia sądu są druzgocące dla przyjętych w Polsce rozwiązań i jednoznacznie wskazują na sprzeczność polskich regulacji z przepisami unijnych dyrektyw energetycznej i horyzontalnej, stanowiącymi podstawę dla określania obowiązków podatników w ramach zharmonizowanego podatku akcyzowego.

Choć rozstrzygnięcie zapadło na gruncie starej [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=185EB5E064E4A225E21C49B52CC8F722?id=296270]ustawy akcyzowej z 23 stycznia 2004 r.[/link], to wciąż jest aktualne.

Zgodnie z podstawową zasadą prawa wspólnotowego produkty energetyczne nie mogą być opodatkowane akcyzą, gdy są wykorzystywane inaczej niż jako paliwa silnikowe lub paliwa do ogrzewania (art. 2 ust. 4 lit. b tiret pierwsze dyrektywy energetycznej). Ponadto, na co zwrócił uwagę sąd, państwa członkowskie zostały zobowiązane do nakładania podatków na wyroby energetyczne, zgodnie z regułami określonymi w art. 1 dyrektywy.

[srodtytul]Zamknięty katalog [/srodtytul]

Ostatnie zdanie art. 2 ust. 4 lit. b) dyrektywy energetycznej stanowi: „jednakże art. 20 ma zastosowanie do tych produktów energetycznych”. Przepis ten wymienia produkty energetyczne podlegające przepisom o kontroli i przemieszczaniu zawartym w dyrektywie horyzontalnej.

Nie wymienia jednak wyrobów o kodzie CN 2902 (cyklopentan), które nabył podatnik. Jak podkreślił sąd, przepis ten w kategorycznej formie wskazuje, że „jedynie następujące produkty energetyczne podlegają przepisom dotyczącym kontroli i przemieszczenia”.

Użyty zwrot „jedynie” nie pozwala na przyjęcie, że w katalogu produktów energetycznych zawartym w art. 20 dyrektywy energetycznej znajdują się również inne wyroby niż tam wymienione. Katalog ten ma bowiem charakter zamknięty.

W tym zakresie sąd nie pozostawia zatem wątpliwości. Wyroby oznaczone kodem CN 2902 nabywane i wykorzystywane do celów innych niż jako paliwa silnikowe lub paliwa do ogrzewania nie podlegają ani dyrektywie energetycznej, ani dyrektywie horyzontalnej. Tym samym ich opodatkowanie w Polsce jest sprzeczne z przepisami wspólnotowymi.

[srodtytul]Błędna wykładnia[/srodtytul]

Drugą ważną tezą wyroku jest stwierdzenie o niezasadności poglądu, zgodnie z którym, mimo że niektóre z produktów energetycznych, w tym cyklopentan, nie podlegają akcyzie, jeżeli nie są wykorzystywane na cele opałowe lub napędowe, mogą być objęte przez państwa członkowskie przepisami dyrektywy horyzontalnej.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=185EB5E064E4A225E21C49B52CC8F722?id=296270]ustawy o podatku akcyzowym z 23 stycznia 2004 r.[/link] wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Będący przedmiotem sporu cyklopentan jest węglowodorem cyklicznym i klasyfikowany jest do kodu CN 2902. Ujęty był w poz. 6 załącznika nr 2 do ustawy i zaliczany do wyrobów zharmonizowanych bez względu na jego przeznaczenie.

Tymczasem przywołane przepisy dyrektywy energetycznej wskazują, że produkty energetyczne, wykorzystywane do celów innych niż napędowe i grzewcze, pozostają poza systemem zharmonizowanego podatku akcyzowego, co – jak wskazał sąd – jasno wynika z art. 2 ust. 4 tej dyrektywy. Sąd słusznie więc ocenił, że w tym zakresie przepisy ustawy akcyzowej są niezgodne z przepisami wspólnotowymi.

Organy celne określiły jednak w decyzji zobowiązanie podatkowe w akcyzie w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobu energetycznego o kodzie CN 2902 (cyklopentanu). Zdaniem sądu przyjęta przez nie wykładnia przepisów wspólnotowych zawartych w dyrektywach energetycznej i horyzontalnej a także ustawy akcyzowej była błędna.

Ponadto, wobec kolizji przepisów dyrektyw i ustawy akcyzowej, nie uwzględniła zasady pierwszeństwa prawa wspólnotowego.

[srodtytul]Naruszenie swobody handlu[/srodtytul]

Po trzecie sąd stwierdził, że uregulowania krajowe – w zakresie, w jakim po spełnieniu warunków określonych w rozporządzeniach ministra finansów dają podatnikowi prawo do zwolnienia nabytych wyrobów akcyzowych przeznaczanych na cele inne niż paliwowe lub grzewcze od akcyzy – nakładają dodatkowe formalności i powodują utrudnienia w obrocie tymi wyrobami, co jest sprzeczne z art. 90 traktatu WE, narusza bowiem swobodę handlu i swobodnej wymiany towarowej między państwami członkowskimi.

Jest to więc odpowiedź na powszechny argument organów podatkowych, które bardzo często w trakcie kontroli podatkowych informują podatnika, że gdyby tylko sprostał wymogom formalnym określonym w rozporządzeniach wykonawczych, to podatku by nie było. Fakt, że wyroby były przeznaczone na cele inne niż paliwowe czy grzewcze, nie ma dla organów żadnego znaczenia.

Nie akceptują też one tezy o braku mocy wiążącej tych wszystkich formalnych warunków stawianych przez prawodawcę, które nie wynikają z przepisów unijnych.

Dlatego należy z aprobatą ocenić stanowisko sądu, że wprowadzanie lub utrzymanie podatków na inne wyroby niż objęte zharmonizowanym systemem podatku akcyzowego wymaga przestrzegania postanowień traktatu WE, w szczególności art. 90, ale także postanowień zawartych w art. 3 ust. 3 akapit pierwszy dyrektywy horyzontalnej, a więc warunku, że podatki te nie mogą spowodować zwiększenia formalności związanych z przekraczaniem granicy w handlu między państwami członkowskimi.

[i]Autor jest doradcą podatkowym, menedżerem w Grant Thornton Frąckowiak sp. z o.o.[/i]

[b]Tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. w wyroku z 28 kwietnia 2010 r (I SA/Go 113/10).[/b]

Zajął się bardzo ważnym dla wszystkich podatników akcyzy zagadnieniem wzajemnej relacji między krajowymi regulacjami akcyzowymi i przepisami wspólnotowymi.

Pozostało 96% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów