Zgodnie z art. 25 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2010CB62518A1F7F4B671D503A57E286?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady.
W uchwale z 30 lipca 2009 r. Rada Miasta Tarnobrzeg wyraziła zgodę na odwołanie radnego Norberta Mastalerza z funkcji prezesa zarządu Tarnobrzeskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. W dwuzdaniowym uzasadnieniu podała, że o taką zgodę wystąpiła rada nadzorcza spółdzielni, a odwołanie nie ma związku z wykonywaniem mandatu radnego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie stwierdził nieważność uchwały. Rada nie ustaliła, jakie były faktyczne powody rozwiązania stosunku pracy. Oparła się wyłącznie na gołosłownym stwierdzeniu rady nadzorczej, naruszając tym art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym – ocenił.
W skardze kasacyjnej do NSA Rada Miasta domagała się uchylenia tego wyroku. W jej opinii, gdy nie ma związku zwolnienia z pracy z wykonywaniem mandatu radnego, art. 25 ust. 2 nie zobowiązuje rady do uzasadniania swego stanowiska.
Oddalając skargę kasacyjną [b](Sygn. II OSK 1074/10)[/b], NSA przypomniał, że rada musi ocenić faktyczne przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę. Gdyż jeśli ma to nastąpić z przyczyn związanych z wykonywaniem mandatu radnego, ma obowiązek odmówić zgody. Jeżeli takiego związku nie ma, decyzja pozostawiona jest jej uznaniu.