Wojewoda lubelski zaskarżył do sądu uchwałę rady miejskiej w Opolu Lubelskim w sprawie utworzenia i nadania statutu sołectwu Ożarów. Zakwestionował wiele zapisów w uchwalonym statucie.
Za bezprawne uznał określenie, że sołectwo może brać udział w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych dla organizacji społecznych przez kodeks postępowania administracyjnego. Wskazał, że sołectwo jako jednostka pomocnicza gminy nie ma osobowości prawnej ani umocowania do samodzielnego występowania w obrocie prawnym.
Wojewoda stwierdził, że niezgodne z ustawą o samorządzie gminnym są postanowienia statutu mówiące, iż organami sołectwa są zebranie wiejskie, sołtys i rada sołecka. Powołał się na art. 36 ust. 1 tej ustawy, który jednoznacznie stwierdza, że organem uchwałodawczym sołectwa jest zebranie wiejskie, a wykonawczym – sołtys. Rada sołecka wspomaga działalność sołtysa. Nie należy zatem do organów sołectwa, lecz jest jedynie ciałem doradczym i opiniodawczym sołtysa.
Wojewoda zakwestionował też zapisy przewidujące kompetencje zebrania wiejskiego do powoływania stałych i doraźnych komisji w celu zlecania im przez ten organ oraz sołtysa określonych zadań. W ocenie wojewody aktualnie obowiązujące przepisy ustawy o samorządzie gminnym nie przewidują możliwości tworzenia takich organów przez zebranie wiejskie.
Podważył też uregulowanie, że zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym i kontrolnym sołectwa. Uzasadnił, że w świetle art. 36 ust. 1 u.s.g. zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym. Ma więc tylko kompetencje do podejmowania uchwał, a nie do sprawowania kontroli.