Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż tych gruntów jest zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/2004/DU2004Nr%2054poz%20535a.asp]ustawy o VAT[/link].
Nie zmienia tego fakt, że według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nieruchomość jest położona na terenach budownictwa mieszkaniowo-usługowego. Studium nie jest bowiem przepisem prawa miejscowego i może być w dowolnym momencie zmienione przez radę gminy.
Zdaniem podatnika w razie braku aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego wiążące są zapisy w ewidencji gruntów i budynków.
Minister finansów uznał to stanowisko za błędne. Wskazał, że w takim wypadku dla określenia przeznaczenia danego terenu decydujące znaczenie ma jego przeznaczenie wskazane w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy. Status tej nieruchomości nie pozwala więc, aby jej sprzedaż mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Sąd I instancji przyznał rację podatnikowi. Minister finansów złożył jednak skargę kasacyjną. NSA w składzie siedmiu sędziów ją oddalił. Orzekł, że decydujące z punktu widzenia podatkowego są dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków.
Studium uwarunkowań oraz kierunków zagospodarowania przestrzennego nie jest bowiem aktem prawa miejscowego. Jest to akt wewnętrzny skierowany do organów gminy, który nie może być podstawą do wydania decyzji wobec podmiotu zewnętrznego, jakim jest podatnik.