Reklama
Rozwiń
Reklama

Nieważne dowody w kontroli skarbowej

Jeśli inspektorzy zgromadzą w trakcie kontroli dowody z naruszeniem ustawowych reguł, nie wykorzystają ich w postępowaniu podatkowym ani w żadnym innym

Publikacja: 23.03.2011 03:40

Prowadząc kontrolę, organy podatkowe powinny przestrzegać ustalonych zasad. Wynikają one nie tylko z ordynacji podatkowej, ale również z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Niestety, w praktyce różnie z tym bywa. Z punktu widzenia przedsiębiorców najistotniejsze jest to, aby dowody zgromadzone w toku nieprawidłowo przeprowadzonej kontroli nie mogły mu zaszkodzić.

W tym celu mogą powoływać się na przepisy ordynacji podatkowej, które mówią, że dokumenty z czynności kontrolnych nie mogą być wykorzystywane jako dowody w postępowaniu. Tak jest tylko w dwóch przypadkach:

- gdy kontrola została wszczęta na legitymację i upoważnienie do jej przeprowadzenia nie zostało doręczone w ciągu trzech dni od jej rozpoczęcia,

- gdy przeprowadzono czynności kontrolne po upływie terminu wskazanego w upoważnieniu do ich przeprowadzenia.

Reklama
Reklama

Na tym jednak nie koniec. Jak wynika bowiem z orzecznictwa sądowego, przedsiębiorcy mogą powoływać się również na regulacje zawarte w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Jej przepisy odnoszą się bowiem do każdego naruszenia mającego istotny wpływ na wynik kontroli.

Potwierdza to m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 2 lutego  2011 r. (I SA/Po 707/10).

Sąd przypomniał, że kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorców przeprowadzana jest na zasadach określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, chyba że zasady i tryb kontroli wynikają z bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego albo z ratyfikowanych umów międzynarodowych.

„Według ust. 2 art. 77 ustawy jedynie w zakresie nieuregulowanym w rozdziale 5 ustawy stosuje się przepisy ustaw szczególnych.

Zatem zawarte w niej unormowania mają charakter nadrzędny nad innymi ustawami regulującymi procedurę kontroli, w tym nad ordynacją podatkową i ustawą o kontroli skarbowej i mają zastosowanie do wszystkich kontroli prowadzonych przez uprawnione ustawowo organy państwa wobec przedsiębiorców, z wyłączeniem kontroli prowadzonych na podstawie prawa wspólnotowego oraz umów międzynarodowych”.

W sprawie, którą zajmował się WSA, organ kontroli żądał od podatniczki dostarczenia dokumentów dotyczących działalności gospodarczej. Prze- prowadzone zostały również liczne czynności kontrolne u  kontrahentów podatniczki mające na celu sprawdzenie otrzymanych od niej materiałów.

Reklama
Reklama

Uzyskane w ten sposób dokumenty zostały przez organ kontroli zweryfikowane i posłużyły do  wydania decyzji w  pierwszej instancji.

Działania organu miały –  zdaniem WSA – charakter kontroli podatkowej. Skoro tak, to organy obowiązane były do  skutecznego doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Niestety, w ogóle tego nie uczyniły.

Sąd przypomniał, że „kontrolujący mają obowiązek działania tylko i wyłącznie w zakresie wskazanym w upoważnieniu – a niespełnienie tych wymagań będzie skutkować nieważnością czynności dowodowych przeprowadzonych w trakcie tej kontroli”.

W ocenie WSA postępowanie organu kontroli skarbowej nie spełniało ustawowych wymagań i było jaskrawo sprzeczne z przyjętym modelem kontroli podatkowej. „Zaakceptowanie tak zdegradowanej procedury prowadziłoby do wniosku o zbędności przepisów o kontroli podatkowej – stałyby się bezużyteczne.

Taki tryb postępowania prowadzi także do obejścia przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w kwestii kontroli przedsiębiorcy w zakresie terminów kontroli, które w przypadku przyjęcia wersji organu kontroli skarbowej w ogóle nie rozpoczęłyby biegu, a także w zakresie dopuszczalnej ilości kontroli w jednym czasie” – czytamy w uzasadnieniu wyroku.

Zdaniem WSA przeprowadzenie kontroli podatkowej pod pozorem postępowania kontrolnego jest istotnym naruszeniem prawa. Tym samym dowody przeprowadzone w toku kontroli nie mogą stanowić dowodu w żadnym postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karnoskarbowym dotyczącym kontrolowanego przedsiębiorcy.

Reklama
Reklama

Od reguły są wyjątki, ale trzeba o nich informować

Ochronie uprawnień kontrolowanego służy uprzedzenie go o zamierzonej kontroli i wskazanie jej zakresu (rodzaju podatku, który będzie przedmiotem kontroli i okresu objętego kontrolą). Określenie zakresu kontroli powinno być identyczne również w późniejszym upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli (art. 79a ust. 6 pkt 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej; dalej usdg) i nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu.

Zgodnie z art. 79 ust. 3 usdg o zamiarze wszczęcia kontroli nie zawiadamia się w przypadkach określonych w art. 282c op, czyli gdy kontrola ma być wszczęta na żądanie organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.

Takie żądanie przeprowadzenia kontroli może być zawarte np. w wystąpieniu prokuratora, gdy postępowanie przygotowawcze ujawni istnienie okoliczności sprzyjających popełnianiu przestępstw lub utrudniających ich ujawnienie, jak również innych organów uprawnionych do prowadzenia postępowania przygotowawczego o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.

Art. 282c op stosuje się odpowiednio do postępowania kontrolnego na podstawie art. 13 ust. 1a ustawy o kontroli skarbowej. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 282c § 3 op, po wszczęciu kontroli informuje się kontrolowanego o przyczynie braku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli.

Reklama
Reklama

Zdaniem WSA w Poznaniu „wprawdzie forma udzielenia informacji nie została przez ustawodawcę szczegółowo określona, tym niemniej żądanie właściwego organu powinno być udostępnione stronie i zostać dołączone do akt sprawy.

Jego brak uniemożliwia nie tylko stronie ale także sądowi dokonanie weryfikacji tego czy faktycznie żądanie takie zostało wystosowane przez właściwy organ a zatem czy zachodzi jedna z ustawowych podstaw uzasadniających odstąpienia od zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej.

Podjęcie kontroli z pominięciem doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli i bez możliwości zweryfikowania zastosowania któregoś z (…) wyjątków stanowi naruszenie prawa, tj. art. 79 ust. 1 usdg i art. 31 uks w zw. z art. 282c § 1 i § 3 op, które miało istotny wpływ na wynik sprawy”.

Czytaj również:

Sprawdź czy musisz wpuścić inspektora

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Prowadząc kontrolę, organy podatkowe powinny przestrzegać ustalonych zasad. Wynikają one nie tylko z ordynacji podatkowej, ale również z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Niestety, w praktyce różnie z tym bywa. Z punktu widzenia przedsiębiorców najistotniejsze jest to, aby dowody zgromadzone w toku nieprawidłowo przeprowadzonej kontroli nie mogły mu zaszkodzić.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama